nieuws

Klanten blijven klagen over informatie zorgverzekeraars

Archief

Hoewel de zorgverzekeraars vorig jaar de informatie aan klanten hebben verbeterd, heeft dat niet geleid tot een significante daling van het aantal klachten daarover, zo blijkt uit een rapport van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZA) over de uitvoering van de Zorgverzekeringswet in 2010.

 

Ten opzichte van 2009 kwam er vorig jaar welgeteld één melding minder binnen.

 

De 69 meldingen in 2010 gingen vaak over verzekeraars die onjuiste, onvolledige of onduidelijke informatie gaven. Toch zijn volgens de NZA de declaratieoverzichten die verzekeraars aan consumenten versturen vorig jaar duidelijker geworden, hebben verzekeraars de informatie op hun websites op onderdelen verbeterd en is afgesproken dat zij mondelinge toezeggingen aan klanten altijd schriftelijk bevestigen.

 

Verzekeraars zouden wel actiever invulling kunnen geven aan hun zorgplicht door de inkoop van zorg te verbeteren, vindt de NZA. Op dit moment doet de NZA nog onderzoek naar de zorgplicht; de toezichthouder kijkt daarbij onder andere of zorgverzekeraars de juiste hoeveelheid zorg aan consumenten vergoeden. De resultaten van dit onderzoek worden eind dit jaar verwacht.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.