nieuws

Hypotheekshop staat als grote winnaar op het Gouden Schild

Archief

Publieksprijs

 

opnieuw voor

 

Allsecur

 

De Hypotheekshop mag zichzelf als grote winnaar beschouwen van de Financiële Dienstverleningsawards 2011. De franchiseketen kreeg zowel het Gouden Schild voor ‘Adviesorganisatie van het Jaar’ als ‘Beste Financiële Dienstverlener’. "Voor de durf het beloningsmodel om te gooien", luidde een jurykwalificatie.

 

De hypotheekadviesketen voerde in 2009 een beloningsmodel op basis van uurtarieven in en gebruikte het jaar 2010 om voor een provisieverbod te pleiten en geldverstrekkers te dwingen provisieloze hypotheken te leveren. Algemeen directeur Ron Bavelaar nam met trots twee van de meest gewilde Gouden Schilden in ontvangst. "We hadden ’t gehoopt, maar niet verwacht", stelde hij. "We hebben tegen de stroom in doorzettingsvermogen getoond. Ik ben blij dat we daar op deze manier waardering voor krijgen."

 

Dubbele prijzen

Naast De Hypotheekshop waren er nog drie dubbele prijswinnaars. Zo kreeg het Allianz-huis de ‘E-business Award’ en de ‘Klant is Koning Award’. De eerste award was voor Monidal Assistance met de HelpMe-app, een smartphone-applicatie voor hulpverlening aan reizigers. "Een helder, makkelijk toepasbaar product met groeipotentieel", hield juryvoorzitter Patrick van Driel (Quinity) de stralende prijswinnaar voor. De belangrijkste publieksprijs (Klant is Koning Award) ging voor de tweede achtereenvolgende maal naar internetlabel Allsecur, onder meer vanwege de schadeafwikkeling, transparantie in communicatie en de prijs/kwaliteit-verhouding.

 

Het ‘Pensioenproduct van het Jaar’ is gemaakt door BeFrank. Dit jonge pensioenbedrijf, een joint venture van BinckBank en Delta Lloyd, leverde met directeur Folkert Pama bovendien het ‘Talent van het Jaar’. Twee prijzen waren er bovendien voor zorgverzekeraar De Friesland: ‘Ziektekostenverzekering van het Jaar’ voor het label Kiemer en de ‘Out of the Box Award’ voor de optie om het eigen risico gespreid door klanten te laten betalen. "Heel puur en simpel", aldus de jury.

 

Innovatie

Jos Vink van Blauw Research stelde tijdens de avond dat "de omslag van de bedrijfstak naar het centraal stellen van de klant de laatste anderhalf tot twee jaar concreter wordt". Volgens hem herkennen consumenten dat ook. Trendwatcher Adjiedj Bakas, hoofdspreker tijdens de awardsavond in de Amsterdam Convention Factory, waarschuwde de aanwezige bedrijfstakgenoten echter om voor innoverende activiteiten vooral niet naar de klant te luisteren. "Die weet het zelf ook niet. Denk je dat consumenten aan Apple om de I-pad hebben gevraagd? Nee, die heeft Apple zelf bedacht en ‘m jou vervolgens aangesmeerd."

 

Geen Bob meer

 

Bakas nam zijn gehoor in twee boeiende spreekbeurten mee de toekomst in en deed en passant de verzekeringsbranche enkele tips aan de hand, zoals een polis tegen hackers en een verzekering tegen bacteriën. Hij wees op de gevolgen van zelfsturende auto’s voor autoverzekeringen. "Niemand hoeft straks meer Bob te zijn", zo juichte hij die ontwikkeling toe. "Maar wie is er aansprakelijk als het systeem weigert", volgde direct de verzekeringskant van de medaille.

 

Bakas waarschuwde verder de pensioenverzekeraars. "Doodgaan raakt uit; mensen zijn straks niet meer dood te knuppelen", om er voor iedereen aan toe te voegen: "Het is pijnlijk om te horen van een Surinamer, maar langer doorwerken moet!"

 

In zijn blik op de toekomst schreef Bakas een grote rol toe aan de zorgverzekeraars. "Die fuseren straks met pensioenfondsen en woningcorporaties en gaan pensioen deels in natura uit betalen. Maar ze zullen vooral de zorgsector tot grote kostenbesparingen moeten dwingen." Volgens Bakas zal over vijftig jaar 60% van de landen failliet gaan aan zorgkosten en dat zullen vooral de westerse landen zijn. "Tenzij we ingrijpen. Acht academische ziekenhuizen is onzin; één is zat. Die 120 algemene ziekenhuizen? Sluiten die hap! Dat moet terug naar hooguit 30. De zorgverzekeraars moeten dat afdwingen; de overheid zal dat niet doen."

 

Over nagedacht

 

Het predicaat ‘beste schadeproduct’ viel ten deel aan de ‘Eerste Hulp bij Tegenslagen’ van Florius, een verzekering tegen specifieke ernstige aandoeningen. "Een heerlijk simpel en nu nog uniek product, met een goede waarde voor met name ondernemers en zzp-ers. Er is duidelijk nagedacht over dit product", aldus de jury. "Een bekroning voor de prestaties van Florius op het gebied van transparantie, klantbelang en zorgplicht", vindt Florius-directeur Joost Hembrecht. "We hebben er twee jaar hard voor gewerkt, samen met ABN Amro en Swiss Re."

 

De ‘Transitie Award’ ging naar Voorzie, volgens ontwikkelaar Avéro Achmea "een ondernemersprogramma dat jou als intermediair helpt om een toekomstbestendig bedrijf neer te zetten". De jury beoordeelde het concept als "een goed doordacht veranderingsproces, gericht op duurzame cultuurverandering en met het klantbelang voorop".

 

Drie goeroes

 

Tussen de prijsuitreikingen door zorgden ‘De drie goeroes’ voor het nodige vertier. Het komische trio, dat zichzelf Bobby J. Miltenburg, Aernout van Speijck en Aryuveda noemt, overhandigde zelf ook een drietal awards. Het warmst gebeurde dat uiteraard door ‘meditatiespecialist’ Aryuveda, die niet geheel toevallig de ‘MVO Award’ mocht geven aan Zwitserleven.

 

Communicatiespecialist Bobby J. Miltenburg, onder de meer de man achter de huidige campagne van Saab ("Ik heb veel contact met Victor, althans, wij twitteren veel, althans, ik volg hem"), mocht de award voor beste klantcommunicatie overhandigen aan de Stichting Pensioenregister. Tot slotte was er nog een Gouden Schild weggelegd voor CZ op het thema ‘public awareness’, vanwege het zichtbaar maken van patiëntwaarderingen voor zorgverleners.

 

Schilden; links van hem presentatrice Anita Witzier.Pensioenregister.de Zwitserleven-man een goed gevoel.publieksprijs.

Gouden Schilden laten

beursgong klinken

De gongceremonie voor de opening van de Amsterdamse effectenbeurs is op dinsdag 27 september verricht door Wim de Bundel, commercieel directeur van Delta Lloyd. Hij deed dat onder het toezicht oog van de organisatoren van de Gouden Schilden: Kluwer en For All Finance. Ook enkele andere awardwinnaars omringden hem. Twee doelstellingen van de Financiële Dienstverleningsawards waren voor Euronext aanleiding voor de uitnodiging: het zichtbaar maken van de kwaliteiten in de branche en het stimuleren van verdere kwaliteitsimpulsen ten behoeve van de consument.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.