nieuws

DNB: levensverzekeraars moeten zich minder op omzet richten

Archief

De Nederlandse levensverzekeraars moeten zich in een krimpende markt minder op omzetbehoud en meer op winstgevendheid richten, zo stelt toezichthouder DNB naar aanleiding van een onderzoek naar de economische winstgevendheid van levensverzekeringen, dat eerder dit jaar is uitgevoerd. DNB wijst onder meer op het winstdrukkende effect van garanties en levenslange uitkeringen.

DNB: levensverzekeraars moeten zich minder op omzet richten

De premieomzet is vorig jaar met 11% gedaald, terwijl de winst is gekrompen tot € 180 mln. In 2009 maakten de levensverzekeraars nog € 2 mld winst. "In een krimpende sector bestaat het risico dat verzekeraars zich te veel richten op omzetbehoud en te weinig op economische winstgevendheid. Indien dit lange tijd aanhoudt bestaat het risico dat de kapitaalspositie wordt aangetast", aldus DNB. "Sterke concurrentie kan tijdelijk leiden tot (te) scherpe tarifering."
De toezichthouder vindt dat verzekeraars op uiteenlopende en soms weinig transparante wijze rapporteren over hun winstgevendheid. "Dit bemoeilijkt de analyse van nieuwe levensverzekeringsproductie." DNB heeft daarom een aantal richtlijnen opgesteld om de vergelijkbaarheid op dat punt te vergroten. "Een aantal verzekeraars heeft onlangs aangegeven marktconsistente cijfers te gaan publiceren met betrekking tot de nieuwe productie. DNB juicht dergelijke besluiten toe."
Omzet is in het prijsstellingsbeleid van de nieuwe productie belangrijk, "waar indicatoren als kosten en economische winstgevendheid niet altijd een prominente rol spelen in de besluitvorming". DNB wijst erop dat in de huidige economische situatie producten zonder garanties economisch winstgevender zijn dan producten met garanties. "Hiermee samenhangend zijn polissen met levenslange uitkeringen veelal risicovoller voor de verzekeraar omdat hiermee immers lange garanties worden gegeven aan klanten."
Omdat verzekeraars te maken hebben gekregen met concurrentie van banksparen en PPI's, vindt DNB het van belang dat de verschillen tussen de diverse producten duidelijk worden gemaakt aan de consument.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.