nieuws

‘De verzekering wekt de schade’

Archief

De Nederlandse kunstenaar en rocklegende Herman Brood heeft ooit een gedicht geschreven over verzekeringen. Volgens zijn boezemvriend Bart Chabot was zijn interesse voor de bedrijfstak niet zo groot en heeft Herman het gedicht daarom kort gehouden. Het luidt als volgt: "De verzekering wekt de schade", waarmee Brood wilde uitdrukken dat de wetenschap verzekerd te zijn min of meer schade uitlokt.

 

Chabot sprak over Herman Brood tijdens het NVGA-congres in Burgers Zoo in Arnhem. Volgens "het podiumdier"- quote van zijn eigen website – was de locatie voor het congres van de gevolmachtigde agenten goed gekozen. "In de ogen van het publiek bent u een stelletje graaiers, zakkenvullers. U hoort hier dus thuis: in een kooi, achter tralies." Volgens Chabot hadden twee bestuursleden hem vooraf bijgepraat over het imagoprobleem van de assurantiewereld. "Ik wist dat trouwens zelf ook wel, hoor", voegde hij er vilein aan toe.

 

Eerder die middag had Victor Lamme, hoogleraar cognitieve wetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, college gegeven over het brein van de mens. Zijn verhandeling werd grotendeels ademloos gevolgd, totdat hij het woord "transparantie" in de mond nam en eraan toevoegde dat die "niet goed" is. "Als iemand heel veel gaat uitleggen en toelichten, neemt het vertrouwen bij mensen sterk af. Je gaat dan denken: ‘Hier klopt iets niet’. Transparantie draagt dus helemaal niet bij aan een beter imago van uw branche", stelde Lamme, waarop de zaal spontaan tot een luid applaus overging. Misschien was die ovatie ook ietsje te enthousiast. Een neutraal toeschouwer zou bijna kunnen denken: ‘Hier klopt iets niet.’ Lamme onthield zich in elk geval wijselijk van commentaar.

 

Boekensite: hoe licht jij de verzekeraar op?

 

"Trek de stoute schoenen aan en licht de verzekering op!" Onder dit motto werd vorige week op Watleesjij.nu (een online community voor boekenliefhebbers) een ‘criminele prijsvraag’ gelanceerd. Aanleiding was ‘De Verzekering’, een nieuw boek ontsproten aan het brein van thrillerauteur Joost Heyink, dat wel een beetje promotionele ondersteuning kon gebruiken.

 

"Volgens mij draait driekwart van de wereldbevolking met satanisch genoegen verzekeringsmaatschappijen een poot uit, als zij de kans krijgt. Het bedrijf verdient immers niet beter, omdat het wel premie wil vangen, maar in geval van schade uitbetalen, ho maar, dan zijn ze niet thuis. Hoe sterker ik dit beeld koester, hoe minder gewetensnood, merk ik." Met deze redenering sust de hoofdpersoon in ‘De Verzekering’, schrijver Tim Henderson, zijn geweten als hij samen met zijn vriendin Laura besluit de plot van een nieuw boek (‘man licht verzekeringsmaatschappij op door zijn eigen dood te ensceneren’) zelf te gaan uitvoeren. Eigenlijk was Laura de kwade genius achter het plan en dat zij vervolgens een heel onbetrouwbare ‘partner in crime’ blijkt te zijn, laat zich natuurlijk raden.

 

"Op welke manier zou jij de verzekering een poot uitdraaien?", gaat het vrolijk verder op de website. Ook via Twitter wordt de vraag gesteld, met daarbij nog wel tussen haakjes: "Niet echt, hoor!" Voor de tien origineelste inzendingen ligt het nieuwe boek van Joost Heyink klaar. Typisch een win-winsituatie, want deze criminele prijsvraag levert de thrillerauteur naast de nodige publiciteit natuurlijk weer tien nieuwe ideeën op voor toekomstige boeken. Of zou hij de tips en hun bedenkers misschien doorgeven aan het Centrum Bestrijding Verzekeringsfraude?

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.