nieuws

Credit Life ziet kansen in strengere regels

Archief

Focus

Credit Life zette in juni de eerste stappen op de Nederlandse markt. De focus ligt vooralsnog op hypotheek- en kredietbeschermingsproducten. Er zijn plannen voor de introductie van een Safety Car-verzekering, een product dat het verschil uitkeert tussen afschrijvingswaarde en nieuwwaarde van een auto bij diefstal of total loss. In ontwikkeling is een 'overall' maandlastenverzekering voor bijvoorbeeld de doorlopende kosten van het telefoonabonnement of de energienota. "Dat is nog best lastig. We moeten oppassen niet allemaal losse, kleine verzekeringen te gaan verkopen. Maar het moet wel passen bij de behoefte van de klant, dus maatwerk zijn", licht Huber toe. Verder wil Credit Life binnenkort een overlijdensrisicoverzekering en arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen lanceren.
 
Inkooporganisaties
Via Callas Group werkt Credit Life samen met inkooporganisaties als DAK, de Financiële Makelaar, Hypothekelaar, Uwplus/Tink, Huis & Hypotheek en InterFinanceNed. "We zijn nog in gesprek met een aantal andere inkoopcombinaties." Ook heeft Credit Life volgens Huber contact met andere verzekeraars en banken, maar daar zijn nog geen concrete afspraken uit voortgekomen.
"Een goed product met duidelijke voorwaarden bieden en een betrouwbare partner zijn in de markt voor lastenverzekeringen. Dat zijn onze ambities", aldus Huber. Hij wil zich niet wagen aan duidelijke doelstellingen over omzet of marktaandeel. "We hoeven niet meteen marktleider te zijn, maar natuurlijk willen we op termijn wel een heel behoorlijke rol spelen."
 
Op de Duitse markt tekende Credit Life onlangs een samenwerkingsovereenkomst met Europace, het digitale hypothekenplatform van Hypoport. Huber: "Hoewel de Nederlandse hypotheekketens ook Europace gebruiken, is de overeenkomst voorlopig alleen op de Duitse markt van toepassing."
 
Twee tot drie jaar geleden is Credit Life begonnen zich te oriënteren om de activiteiten uit te breiden naar andere Europese landen. Naast Nederland koos de verzekeraar ook voor België, Italië, Hongarije, Oostenrijk, Polen, Slovenië, Slowakije, Spanje en Tsjechië. De Nederlandse markt voor lastenverzekeringen heeft roerige tijden doorgemaakt. Er was onder meer sprake van torenhoge provisies, dekkingen die geen dekkingen bleken te zijn, verzekeraars die de boel traineerden om maar niet te hoeven uitkeren en verkeerde adviezen. Overigens ging het niet alleen in Nederland goed mis. Dit voorjaar werd bekend dat de Britse verzekeringsbranche meer dan € 4,5 mld moet gaan vergoeden voor foutief geadviseerde betalingsbeschermingsverzekeringen.
 
Dat lijkt niet echt een aantrekkelijk perspectief, maar voor Credit Life speelt dat niet. Het verscherpte toezicht dat een einde moet maken aan de provisie-excessen is voor de maatschappij de reden geweest om ook voor de Nederlandse markt belangstelling te hebben. Huber: "We komen fris op deze markt. Er is veel veranderd. Tussenpersonen zijn verplicht consumenten te wijzen op de betalingsrisico's van leningen en andere financiële verplichtingen. Dat speelt de betalingsbeschermingsverzekeringen als een mogelijke oplossing in de kaart. Ze komen zo automatisch onder de aandacht van consumenten. En in deze economisch onzekere tijden, waarin consumenten niet zeker zijn van hun baan, is er meer behoefte aan zekerheid om in ieder geval aan de lopende financiële verplichtingen te kunnen voldoen."
Maar niet alleen producttechnisch vindt Credit Life de stappen die de AFM nu zet interessant. "We verwachten dat het strenge toezicht dat nu in Nederland plaatsvindt, zich uitbreidt naar de rest van Europa. Daarom zijn we zeer geïnteresseerd in wat er hier gebeurt. We willen dat van dichtbij meemaken. In Duitsland kennen we deze problematiek van de provisie-excessen namelijk niet. Daar speelt het intermediair nauwelijks een rol."
Dat het in ons land zo uit de hand heeft kunnen lopen, wijt Huber vooral aan de macht van het intermediaire kanaal. "In Duitsland hebben we gewoonweg geen intermediairs. Ze kunnen dus ook geen spanningsveld veroorzaken, omdat ze heel groot en machtig zijn en eisen gaan stellen."
Tegelijkertijd verbaast hij zich over de flexibiliteit van hetzelfde intermediair. "Nu de provisiefase bijna voorbij is, zien we dat vrijwel alle adviseurs kiezen voor de nettopremievariant van ons product en zelf een adviesfee met de klant afspreken." De fee die de adviseur met de klant afspreekt, is bij Credit Life bekend. "We willen dat het intermediair de richtlijnen van de AFM naleeft. Zo niet, dan schorten wij de samenwerking op", aldus Huber.
 
Niet-erkende klachten
Dit jaar verwacht de verzekeraar een premieomzet van € 500 mln (2010: € 488 mln, inclusief Rimaxx International NV) te realiseren. Dit is nog volledig toe te schrijven aan de activiteiten op de Duitse markt. Hoe belangrijk de andere landen volgend jaar zullen zijn, wacht Credit Life International rustig af. "We kennen geen druk van de aandeelhouders. We richten ons op de lange termijn. We willen niet meedoen aan de provisie-excessen en vinden het belangrijk om een goed en transparant product aan te bieden, dat daadwerkelijk verzekert wat het belooft: namelijk een uitkering als de verzekerde niet kan werken. We vinden het niet belangrijk wat iemand heeft, maar wat het effect ervan is. Bij ons zijn dus ook psychische klachten en ziektes verzekerd die veel verzekeraars uitsluiten. We willen geen discussie over niet-erkende klachten. We maken ook geen probleem van het percentage arbeidsongeschiktheid: daarvoor schakelen we een onafhankelijke arts in: De Arbeidsdesk."
 
Neerland
Credit Life International koos ervoor om in Nederland te gaan samenwerken met Callas Group. Huber: "Wil je het als verzekeraar goed doen, dan moet je ook in alles toegesneden zijn op de Nederlandse markt . En het is moeilijk om dat in eigen beheer te regelen. Alles moet dan Nederlands zijn. Je moet de plaatselijke normen, gebruiken en wetten echt goed begrijpen om voor het Nederlandse intermediair helder te communiceren en duidelijke antwoorden te hebben. Dat geldt natuurlijk ook voor de andere landen. Wij hebben ervoor gekozen om dit uit te besteden. We zien de Callas Group als een verlengstuk van onze organisatie. Wij zijn de verzekeraar en zij doen belangrijke delen van de productontwikkeling, administratie, automatisering en verkoop. Alles onder het label Callas Financiële Producten."
Eerder dit jaar labelde Callas Group de producten van de Credit Life International nog 'Neerland verzekering'.
"Er bleek echter een andere verzekeraar te zijn die ook deze naam gebruikte. Dat zorgde voor verwarring. Eind september is de naam Neerland Verzekeringen gewijzigd in Callas Financiële Producten", aldus Huber.
Huber ontrafelt ook meteen de verwarring over de rol van Rimaxx International. "Veel verzekeraars kennen een Schade-NV en een Leven-NV. Bij ons is dat verdeeld in RiMaXX International voor schade en Credit Life International voor leven. Dat is al heel oud en was in Duitsland nooit een probleem omdat onze producten er niet via het intermediair worden verkocht. Nu krijgen we er vragen over en het is onhandig. We zijn aan het bekijken of we dit kunnen veranderen, maar dat is niet zo eenvoudig omdat we in alle landen waar we actief zijn, Rimaxx gebruiken."
 
Rick Huber (54) is sinds juni dit jaar countrymanager Benelux bij Credit Life International. In 2010 trad hij er in dienst. "Ze wilden meer weten over de Nederlandse markt." Met dertig jaar ervaring, onder meer als 'business line-manager' bij De Lage Landen, hoofd Verkoop bij De Nederlandse Voorschotbank en Defam en kredietadviseur bij Vola gaat dat wel lukken. Hubers rondde na de middelbare school de IVA Driebergen (managementopleiding automotivebranche) af. "In de tijd van de autocrisis kwam ik van school af. Iemand zei tegen me dat ik de financiële branche in moest. In no-time zat ik zonder enige toelichting met een tarievenkaart bij een intermediair aan tafel. Daar hoorde ik voor het eerst hoe het in de branche werkt. Het beviel zo goed dat ik er nog steeds zit."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.