nieuws

Adfiz: ‘Nationale-Nederlanden faalt’

Archief

In een reactie op het besluit van Nationale-Nederlanden om verzekeringen onder eigen label niet langer exclusief via het intermediair te verkopen maar ook rechtstreeks via internet en met eigen adviseurs, heeft intermediairorganisatie Adfiz de verzekeraar stevig de maat genomen. Volgens Adfiz kampt NN “al vele jaren met een teruglopende omzet” en is de enige reden daarvoor dat “NN achterbleef in performance, productontwikkeling en prijs”.

Adfiz: ‘Nationale-Nederlanden faalt’

"NN is het afgelopen decennium te veel een intern gerichte organisatie geweest", stelt Adfiz, die in het omarmen van internet daarom niet de oplossing voor het keren van de omzetdaling ziet. Dat "wordt bewezen door de toenemende omzet van enkele zeer goed presterende verzekeraars die wél nadrukkelijk en exclusief via het intermediair werken".
Adfiz zegt het besluit van NN onbegrijpelijk te vinden. "Het is verwarrend voor de consument en zakelijk verkeerd. NN is van oudsher een A-merk en heeft deze status mede bereikt door exclusief zaken te doen met het onafhankelijke intermediair". Adfiz zegt "in kritische maar constructieve gesprekken" te hebben aangedrongen op het onderbrengen van de directe activiteiten onder een ander label: "NN heeft zich hiertoe niet bereid verklaard".
NN faalt voorts richting het intermediair, vindt Adfiz, doordat zij de producten van het rechtstreekse kanaal niet met dezelfde spelregels kan aanbieden via het intermediaire kanaal. Met het advies aan assurantiekantoren om de premie-incasso vooral in eigen hand te houden, zegt Adfiz NN op daden te gaan beoordelen en daarbij niet langer uit te gaan van het voordeel van de twijfel. Zo zal Adfiz "microscopisch" naar het prijsbeleid kijken. "NN heeft ons meegedeeld dat directe producten hoger geprijsd worden dan identieke provisieloze intermediaire producten." De omvang van dat verschil is essentieel: "een marginaal verschil zal het bewijs leveren van intern getallengegoochel". Bij "niet-integer handelen" van NN zou het intermediair voor andere aanbieders moeten kiezen, vindt Adfiz. "NN neemt grote risico's."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.