nieuws

Buiige aflevering 24-uursrace

Archief

Om de nek van elke internationale topvoetballer hangt tegenwoordig een gepeperd prijskaartje. De regels van de verschillende voetbalbionden schrijven echter voor dat clubs hun duurbetaalde vedetten af moeten staan voor interlandvoetbal. Het kan dan zomaar gebeuren dat een speler geblesseerd raakt tijdens het spelen van een interland en dan zit de voetbalclub met de gebakken peren. Karl-Heinz Rummenigge, directievoorzitter van de Duitse topclub Bayern München, wil nu dat er een verzekering komt voor internationals. Rumminigge heeft bij de voetbalbonden Uefa en Fifa aangegeven dat hij een vergoeding wil als spelers geblesseerd raken bij interlandvoetbal. Toen Arjen Robben onlangs geblesseerd terugkeerde van het WK voetbal in Zuid-Afrika, besloot Bayern een claim neer te leggen bij de KNVB. De blessuregevoelige vleugelaanvaller is waarschijnlijk tot de winterstop uitgeschakeld. Rummingge vindt dat de KNVB dat verlies moet compenseren.

 

Putten is cashen

 

Tijdens het jaarlijkse Univé Golftoernooi eind augustus is _ 5.000 opgehaald ten behoeve van de gehandicaptensport. De donatie werd door Joop Kluin (directeur Univé Stellingland) en Henne Bonestroo (directeur Univé Midden) overhandigd aan Joke Gonggrijp van het Fonds Gehandicaptensport. Aanleiding van de spontane inzameling op de green was de deelname van een viertal gehandicapte, maar zeer geoefende golfers. Zij speelden mee op uitnodiging van Univé, die partner is in het programma 1% FairShare. Doel is de gehandicaptensport op een hoger niveau te krijgen. Kluin heeft de wens om de samenwerking met de gehandicaptensport in 2011 voort te zetten.

 

Steen, papier, iPad?

 

Papier heeft het moeilijk en wordt in hoog tempo vervangen door digitale varianten. Brieven, kranten, tijdschriften, jaarverslagen: steeds vaker worden ze aangeboden in een digitale variant. Lloyd’s of London, de internationaal bekende verzekeringsmarktplaats, heeft iPads uitgedeeld aan haar acceptanten om te kijken of deze apparaten een toegevoegde waarde hebben bij het sluiten van verzekeringen. In eerste instantie is het een test om te kijken of de iPads ook daadwerkelijk handiger zijn dan de welbekende papierwinkel. In een artikel in The Financial Times laat Lloyd’s weten dat zij met deze pilot wil kijken of het inderdaad efficiënt, secuur en veilig werken is met de iPad. Volgens Lloyd’s zou het gebruik van de iPad heel goed kunnen leiden tot een revolutie in

 

de manier waarop verzekeringsdeals worden afgehandeld.

 

Op 27 en 28 augustus werd de 46e editie van de Delta Lloyd 24-uurs Zeilrace van de Nederlandsche Vereeniging van Kustzeilers gehouden onder buiige en winderinge omstandigheden. In totaal namen 674 zeiljachten deel, waarvan er 584 binnen de tijdslimiet aankwamen in de haven van Medemblik.

 

De deelnemende teams moeten in een etmaal zoveel mogelijk zeemijlen afleggen. "Ze mogen de vastgestelde rakken op het IJsselmeer, Markermeer, de Waddenzee en de Noordzee slechts twee keer bevaren, dus navigatie is essentieel", aldus de vereniging.

 

De Franschman van schipper Bart Boosman, met aan boord Eric-Jan Wiebenga van de Amsterdamse DSV Assurantiegroep, sloeg een dubbelslag: de boot wist de grootste afstand af te leggen in de ORC 4-klasse en haalde daarmee tevens de overall-overwinning in de ORC-klassen op. "En dat met een navigator die niet kan zeilen, de hele dag zeeziek in de kajuit heeft gezeten en nooit meer mee wil. We hebben wel gewonnen, dus blijkbaar werkt de tactiek", aldus Boosman. "Bij elkaar hebben we 165 mijl afgelegd. Daar kwam nog wat sluiscompensatie bij en er gingen wat strafmijlen af, omdat we te laat binnen waren."

 

De Franschman startte in Kornwerderzand en voer eerst enkele rakken op het IJsselmeer alvorens het zilte water op te zoeken. Voor de zeer discreet niet bij naam genoemde navigator was het direct al afzien: "De kalfssteak is in het IJsselmeer beland, de krentenbol ligt in de Waddenzee en ik geloof dat ik op de Noordzee ook nog een spoor heb nagelaten, maar dat weet ik niet meer." Volgens zijn teamgenoten betrof het aan de zee prijsgegeven object een lierhendel.

 

Opmerkelijk aan De Franschman is dat het een zelfgebouwde boot is. "Daar heb ik tien jaar op gewoond", vertelt Boosman. "Vorig jaar heb ik er de Ostar mee gezeild, naar Amerika en terug, en tweede geworden. Alles bij elkaar heeft het schip zo’n 40.000 mijl gezeild."

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.