nieuws

Adfiz maakt voor beloning een rondje door het land

Archief

Brancheorganisatie Adfiz gaat een ronde door het land houden voor de "toekomstige inrichting van het intermediaire distributiekanaal". Er komen vier informatiebijeenkomsten in ‘een ronde door het land’.

 

Die duren van 09.30 tot 14.00 uur en vinden plaats in Veldhoven (27 september), Soestduinen (1 oktober), Schiphol (4 oktober) en Dalfsen (12 oktober). Deelname staat ook open voor niet-leden van Adfiz; de kosten zijn _ 75.

 

Levendig

In afwachting van de "integrale visie" van Adfiz blijft de discussie over de beloning van het intermediair levendig. Zo brengt Bureau D&O deze week een boek uit onder de titel ‘Visie op de financiering van de financieel dienstverlener’; te bestellen via www.deno.nl.

 

In het boek zegt Michael Mackaaij, vorig jaar met Multisafe de eerste tussenpersoon die grootschalig serviceabonnementen ging afsluiten, het standpunt van de verzekeraars te delen. Zijn bijdrage, waarin hij onder meer de nodige argumenten tegen het traditionele provisiesysteem opsomt, is integraal te vinden op de website van AM: in het onderdeel Archief onder het thema ‘Abonnementen’ van www.amweb.nl.

 

Auteur en jurist Jurjen Oosterbaan, ook spreker tijdens de Adfiz-ronde door het land, spreekt in het boek onder meer de verwachting uit het begrip ‘zorgplicht’ meer gewicht zal krijgen. Naarmate een adviseur kosten in rekening gaat brengen bij de consument, zal die meer verlangen van ‘een redelijk bekwaam en redelijk handelend’ dienstverlener, zo redeneert hij.

 

Eyzenga

Tussenpersonen Rien Eyzenga en Jan Brink hebben intussen een gesprek gehad met het Verbond van Verzekeraars over CAR. Naar aanleiding daarvan doet Eyzenga het voorstel om voor schadeverzekeringen de huidige provisiestructuur te handhaven. Zo blijven premies voor consumenten beter te vergelijken. Hij doet wel een voorstel om af te stappen van de term provisie. "Die heeft te veel met verkoop te maken."

 

Eyzenga wil de beloning gesplitst zien in een deel voor het werk dat voor verzekeraars wordt gedaan en een deel ‘ondersteuning consument’. "In het geval van uitgesplitste beloning heb ik geen enkele moeite meer met transparantie. En dus ook niet met CAR."

 

Incentives

In het gesprek met het Verbond kwam naar voren dat "er helaas nog steeds verzekeraars zijn die via alternatieve beloningen het inkoopgedrag van het samenwerkend intermediair proberen te beïnvloeden. En dat er intermediairs zijn die deze incentives nog steeds accepteren".

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.