nieuws

Een 21ste-eeuwse tussenpersoon

Archief

Vergelijkingssites, daarvoor hebben de Britten een andere term: aggregrators. “Dat is een beter woord voor wat wij doen”, zegt Edmond Hilhorst, directeur van de moeder aller vergelijkingssites, Independer.nl. “Wij aggreren het totale aanbod van, in ons geval, producten en diensten rond financiële dienstverlening. En de consument maakt daar een keuze uit”, zo valt vandaag te lezen in een achtergrondartikel in De Volkskrant.

Een 21ste-eeuwse tussenpersoon

Die consument kan alleen maar kijken op een vergelijkingssite en vervolgens niets doen. Of hij doet een aanschaf in een echte winkel of via de eigen site van een aanbieder. Dat gebeurt bij circa 6,4 miljoen van de 6,6 miljoen bezoeken die Independer.nl jaarlijks krijgt. De overige ruim 150 duizend kopen via Independer daadwerkelijk iets bij een aanbieder, meestal een zorg- of autoverzekering. In die rol is de site een 21ste eeuwse tussenpersoon, die net als in de eeuwen daarvoor, betaald krijgt voor elke klant die hij rechtstreeks aanbrengt.
Juist dat geld verdienen aan een vergelijkingssite wringt, vinden sommige consumenten en bedrijven. Aanbieders van de producten die ze vergelijken, betalen ervoor als de site een potentiële klant naar hen loodst. Een winkel of verzekeraar die wel goedkoper is, maar niet wil meedoen, wordt niet of vaag in de vergelijking meegenomen. Hoe onafhankelijk is dat?

(Volkskrant, pag 31)
 
Overig verzekeringsnieuws vandaag in de media:
 
Zelfregulering gedragscode bedrijven ‘is geen bende’
(De Telegraaf, pag. 25)
 
DSB-gedupeerden gecompenseerd
(De Telegraaf, pag. 21)
 
Bijleenregeling ontmoedigt aflossen hypotheek
(Volkskrant, pag 31)

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.