nieuws

‘Consument wil vrije keuze zorgverzekeraar’

Archief

Polisvoorwaarden ziektekosten ‘slecht leesbaar’

 

Consumenten vinden keuzevrijheid en service belangrijker dan prijs wanneer het gaat om hun keuze voor een zorgverzekeraar. Dat blijkt uit onderzoek van MarketResponse onder 500 consumenten.

 

Die uitkomst klinkt zorgverzekeraar en opdrachtgever ONVZ als muziek in de oren.

 

Als het gaat om het kiezen van de beste zorgverzekeraar blijkt prijs (83%) weliswaar een belangrijke factor, maar staan vrije keuze (88%) en service (88%) nog iets hoger in het vaandel bij de Nederlanders. Een derde geeft aan graag zélf het ziekenhuis en de arts te willen kiezen als zij zorg nodig hebben; slechts 3% vertrouwt dit de zorgverzekeraar toe. Volgens ONVZ-directeur Erno Kleijnenberg is het van groot belang dat de zorgverzekeraar niet de keuze voor de beste zorg voor de consument maakt. "Zorgverzekeraars moeten zorgen dat de kwaliteit van zorgverleners en zorginstanties zichtbaar is, maar de regie moet bij de verzekerde blijven liggen."

 

Mensen die informatie willen over de kwaliteit van een zorginstelling, laten zich daarbij vaak voorlichten door familie, vrienden of bekenden. Daarnaast haalt 27%van de respondenten informatie van internet.

 

Volgens MarketResponse let een derde van de ondervraagden momenteel extra op de inhoud van de aanvullende verzekeringen. De inkrimping van het basispakket is daar de oorzaak van.

 

Polisvoorwaarden

Poliswaarden van ziektekostenverzekeraars zijn slecht leesbaar, stelt de Consumentenbond na onderzoek. Geen van de dertig beoordeelde verzekeraars haalde de door de onderzoekers gestelde minimumscore van 80% ‘duidelijkheid’. De poliswaarden van Agis, De Friesland en Pro Life bleken het best leesbaar, die van Salland en PNO Ziektekosten scoorden het minst.

 

Aan het onderzoek deden 1.500 consumenten mee. Iedere polis werd door maximaal zestig mensen gelezen. Ruim 35% vond de tekst te ingewikkeld of onduidelijk.

 

Van de vijftien grootste zorgverzekeraars beoordeelde de Consumentenbond bovendien de klantenservice. Ook die resultaten waren niet om over naar huis te schrijven. Bij deze vergelijking kwamen De Friesland en de Achmea-labels DVZ en Zilveren Kruis als besten uit de bus, terwijl VGZ en IZA de laatste plaatsen innamen.

 

Reageer op dit artikel