nieuws

‘Maatschappelijke relevantie van intermediair neemt toe’

Archief

Hoewel het aantal intermediairbedrijven de komende jaren zal afnemen, groeit de maatschappelijke relevantie van de overblijvende kantoren, zo stelt Fred de Jong naar aanleiding van een onderzoek naar de maatschappelijke en economische relevantie van honderd jaar intermediaire distributie. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Nationale-Nederlanden.

‘Maatschappelijke relevantie van intermediair neemt toe’

"Kantoren zullen zich onder druk van allerlei ontwikkelingen meer gaan toeleggen op advisering over complexe financiële producten die directe invloed hebben op het welvaartsniveau van de consument", meent De Jong. Wel zal het economisch belang van het intermediair kleiner worden. "Door allerlei verschuivingen in de markt op het gebied van wetgeving, concurrentie en technologische vooruitgang, zal het aantal kantoren verminderen."
Volgens De Jong zijn de belangrijkste onderwerpen van discussie in honderd jaar nauwelijks veranderd. "Binnen de bedrijfstak is het altijd gegaan over beloning, oneerlijke concurrentie, toezicht, imago en vertrouwen. De gang van zaken in de komende jaren zal van grotere invloed zijn op de relevantie van het intermediair dan alle ontwikkelingen in de afgelopen eeuw samen. De tussenpersoon moet zich voorbereiden op een structuurwijziging in de sector, die zal leiden tot een nieuwe marktordening. De dienstverlening aan de consument moet daarbij opnieuw worden gedefinieerd, laagdrempelige diensten zullen van groot belang zijn."
NN haakt in op het onderzoek met een 'Business Excellence'-programma, dat tot doel heeft de continuïteit en kwaliteit van het intermediair te handhaven. Het onderzoek van De Jong is woensdag gepresenteerd op de Verzekeringsbranchedag in Rotterdam.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.