nieuws

Leadsleverancier stopt met regionale klanten

Archief

Landelijk werken

 

volgens Glengarry

 

nog enige optie

 

Leadgenerator Glengarry, sinds 2003 actief in het leveren van contactgegevens van potentiële klanten aan tussenpersonen, werkt sinds kort alleen nog op landelijk niveau. "Regionaal leads leveren werkt niet meer." Het bedrijf gaat alleen nog landelijke klanten bedienen op basis van een vast tarief.

 

Naast hypotheek- en leningleads levert Glengarry ook leads voor uitvaartverzekeringen, pensioenen en spaarproducten. "De veranderingen in de markt hebben geleid tot een probleem: het afnemersnetwerk is niet meer landelijk te krijgen. Dat houdt in dat een deel van de marketingkosten die je als leadgenerator maakt, niets opleveren. Het gevolg is dat campagnes moeten worden stilgelegd en daarmee krijgen tussenpersonen die een regionale bestelling hebben lopen geen leads. Paradoxaal genoeg blijken grote aantallen leads makkelijker te genereren dan kleine", zegt directeur Arjen Jongeling. Glengarry levert daarom, "zij het met pijn in het hart", alleen nog leads aan landelijke partijen.

 

Dat gebeurt bovendien volgens het nieuwe concept van een ‘flat fee’. "De landelijke afnemer huurt ons complete apparaat in voor een maandelijks vast bedrag. Daarvoor maken wij een respons-site op naam van de opdrachtgever. Onderdeel van het systeem is een nieuwsbrief met een omvangrijk ledenbestand en die leveren enkele honderden leads per maand op."

 

Nettobesteding

 

Jongeling stelt verder scherpe inkoopdeals te onderhandelen voor de overige leads. "Alleen al de Google-campagne van bijna 800.000 zoektermen en zes jaar klikhistorie levert leads op tegen scherpere prijzen dan een bank of franchiseorganisatie zelf voor elkaar krijgt." De opdrachtgever zit niet aan volumes vast, zo stelt Glengarry. "In het traditionele model moet de klant zich commiteren voor honderden of duizenden leads per maand zodat de schoorsteen van de leadgenerator kan roken. Juist omdat onze verdiensten niet meer uit de winst op de leads hoeven te komen, kan de klant zijn campagnes naar hartelust op- en terugschalen. Feitelijk kopiëren wij het systeem van transparantie en vaste vergoedingen die in de financiële markt al bijna standaard zijn: nettobesteding van het mediabudget tegen een vergoeding voor onze expertise."

 

Nadeel voor Glengarry is dat er per leadsoort (zoals hypotheken of spaarproducten) maar één opdrachtgever kan zijn. "Door ook buiten de financiële markt leads te genereren, verwachten we echter niet dat we het rustig zullen krijgen." Volgens Jongeling is een overeenkomst met een keten van ooglaserklinieken bijna rond.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.