nieuws

Consument heeft iets meer vertrouwen in verzekeraars

Archief

Het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) constateert een licht stijgende lijn in het consumentenvertrouwen in verzekeraars.

 

In de loop van het vierde kwartaal van 2010 bleef de teller steken op -23. Weliswaar nog steeds in de min, maar toch beter dan het dieptepunt van het tweede kwartaal van vorig jaar, toen -36 werd genoteerd.

 

De reputatie-inspanningen van verzekeraars lijken dus voorzichtig vruchten te gaan afwerpen, concludeert het CVS, in navolging van Verbondsdirecteur Leo de Boer deze week in zijn toespraak voor de Federatie van Assurantieclubs. (zie ook pag. 31) Uit een imago-onderzoek is volgens De Boer gebleken dat verzekeraars bij de consument nu een rapportcijfer 6,0 krijgen. Dat is weliswaar beter dan het intermediair (5,5), de pensioenfondsen (5,7) en de banken (5,8), maar slechter dan de post (6,7), de drinkwaterbedrijven (6,9) en de ziekenhuizen (7,1).

 

Volgens De Boer is de imagoverbetering een gevolg van het programma VerzekeraarsVernieuwen, dat met initiatieven als een nieuwe gedragscode, een beloningscode en een keurmerk voor een kentering moet gaan zorgen.

 

Dat was nodig, vindt De Boer: "Ik werk nu achttien jaar bij het Verbond, maar wat we de laatste drie jaar hebben gezien is een ‘zero tolerance’ bij de klant, media en politiek en een niet mis te verstaan signaal dat het roer om moet."

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.