nieuws

Conclusies onderzoek prettig voor ONVZ

Archief

Consumenten vinden keuzevrijheid en service belangrijker dan prijs wanneer het gaat om hun keuze voor een zorgverzekeraar. Dat blijkt uit onderzoek van MarketResponse onder 500 consumenten. De uitkomst klinkt zorgverzekeraar en opdrachtgever ONVZ als muziek in de oren.

Conclusies onderzoek prettig voor ONVZ

Als het gaat om het kiezen van de beste zorgverzekeraar blijkt prijs (83%) weliswaar een belangrijke factor, maar staan vrije keuze (88%) en service (88%) nog iets hoger in het vaandel bij de Nederlanders. Een derde geeft aan graag zélf het ziekenhuis en de arts te willen kiezen als zij zorg nodig hebben; slechts 3% vertrouwt dit de zorgverzekeraar toe. Volgens ONVZ-directeur Erno Kleijnenberg is het van groot belang dat de zorgverzekeraar niet de keuze voor de beste zorg voor de consument maakt. "Zorgverzekeraars moeten zorgen dat de kwaliteit van zorgverleners en zorginstanties zichtbaar is, maar de regie moet bij de verzekerde blijven liggen."
Mensen die informatie willen over de kwaliteit van een zorginstelling, laten zich daarbij vaak voorlichten door familie, vrienden of bekenden. Daarnaast haalt 27%van de respondenten informatie van internet.
Volgens MarketResponse let een derde van de ondervraagden momenteel extra op de inhoud van de aanvullende verzekeringen. De inkrimping van het basispakket is daar de oorzaak van.

Reageer op dit artikel