nieuws

Zorgen

Archief

Het is alweer een tijdje geleden dat ik in contact kwam met klant I. Ze was, ten tijde van onze eerste ontmoeting, net begonnen als zzp’er. Tijdens een oriënterend gesprek spraken we over arbeidsongeschiktheids- en schadeverzekeringen, risicobeheersing en vermogensopbouw. Vooral dat laatste vond ze belangrijk. Ze wilde, nu ze geen pensioenopbouw meer had, zeker gaan sparen ‘voor later’.

 

Aan de hand van brochures en financiële bijsluiters bespraken we de verschillende mogelijkheden. Spaarverzekeringen, beleggingsverzekeringen en banksparen passeerden de revue. We brachten haar persoonlijke en financiële situatie in kaart. Aan de hand van het klantprofiel adviseerde ik klant I. uiteindelijk een garantieverzekering met lijfrenteclausule. Eén waarbij de premie aan een toekomstige inkomensstijging aangepast kon worden.

 

Het was een goed advies. En natuurlijk had ik alles netjes conform de WFT geregeld. De provisie en kosten waren transparant, het advies was helder en de het product paste uitstekend bij de situatie van de klant.

 

Maar al na twee jaar ging het mis. Klant I. maakte zich zorgen om de banken, de beurs en ‘de pensioenfondsen’. Nadat ik haar voorzichtig had uitgelegd dat ze een paar dingen door elkaar haalde was het weer even rustig. Echter een paar maanden later ontving ik opeens een opgave van de afkoopwaarde. Klant I. had aan de maatschappij te kennen gegeven dat ze er vanaf wilde. "Ik ga stoppen met geld opzij zetten," zei ze, toen ik haar naar de reden vroeg. "Ik ga later wel sparen."

 

Ik probeerde klant I. op andere gedachten te brengen. Ik lichtte nogmaals het product toe, zwaaide met het klantprofiel, stelde weer een gesprek voor en zei dat ik het met het oog op inkomensgroei en de fiscale claim die op de polis rustte, bijzonder onverstandig vond dat ze met het product wilde stoppen. Maar klant I. was vastbesloten: wat de consequenties ook waren, de verzekering ging eruit.

 

Jammer, dacht ik, toen de verzekering enkele weken later definitief beëindigd werd. Jammer van de tijd, het goede advies en dat mooie product. Jammer dat de Wet Financieel Toezicht maar één kant op werkt. Want eerlijk is eerlijk, de klant kan misschien aardig beschermd worden tegen malafide adviseurs, maar helaas nooit tegen zichzelf.

 

Reageer op dit artikel