nieuws

‘Verzekeraars frustreren vrije marktwerking’

Archief

Jeroen Hinloopen, hoogleraar Economie aan de Universiteit van Amsterdam, pleit voor afschaffing van herstel in natura bij autoruitschade. “Keer een geldbedrag uit bij schade, dat de consument kan besteden waar hij wil. Dan ben je van alle problemen af.” Hij deed zijn uitspraken in een uitzending van Tros Radar, waarin werd aangetoond dat autoruitherstel of -vervanging bij kleine bedrijven vaak veel goedkoper is dan bij de ‘grote drie’ waar verzekeraars hun klanten naartoe sturen.

‘Verzekeraars frustreren vrije marktwerking’

"Op het moment dat verzekeraars er tussen zitten (tussen consument en herstelbedrijf, red.) is het hele idee van de vrije markt verdwenen. Want die verzekeringsmaatschappijen bepalen voor al die consumenten waar ze hun 'boodschappen' moeten doen", aldus Hinloopen, die tevens de verzekeringsparadox nogmaals uitlegde (verzekeraars zouden belang hebben bij hoge rekeningen, omdat de consument anders de noodzaak van een verzekering onvoldoende zou inzien).
Richard de Jong, manager Schadeservice bij Interpolis, toonde zich verbaasd over de uitkomsten van de steekproef van Tros Radar, waaruit bleek dat de vervanging van een ruit van een Volkswagen Golf bij Carglass, Autotaalglas of Glasgarage gemiddeld € 412 moest kosten en slechts € 250 bij de kleinere herstellers. "Dat verschil kan ik niet wegpoetsen, maar dat blijkt niet uit onze cijfers." Hij bestreed ook de verzekeringsparadox en wees op de wildgroei in de glasreparatiemarkt. Volgens Antoinette Hertsenberg is het laatste woord hier nog niet over gezegd: Radar duikt er nogmaals in.

Reageer op dit artikel