nieuws

‘Kapitalen verzekeraars in rook op’

Archief

Bedrijven zweren tegenwoordig zó massaal de hoofdletter af in hun naam dat het geen toeval meer kan zijn, stelt het Genootschap Onze Taal in het oktobernummer. Behalve namen en logo’s als anwb, pepsi en upc komen er ook namen uit de verzekeringsbranche in het artikel aan bod. Zo wordt uitgebreid stilgestaan bij Fortis, dat in maart dit jaar zijn naam veranderde in ageas. Volgens het genootschap kan dit opgevat worden als een

 

"openbare boetedoening".

 

Ook Nationale-Nederlanden doet mee aan de trend. "We gaan terug naar kleine letters. We zijn open, staan open en weten dat bescheidenheid ons past, hoe groot we ook zijn", zei topman Lard Friese bij de presentatie van het vernieuwde beeldmerk. "Het is klaarblijkelijk voorbij met de imponeernamen waarmee banken en verzekeraars zich graag tooiden. De kapitalen gingen in rook op – in meerdere opzichten in dit geval", stelt Onze Taal met een cynische ondertoon.

 

Volgens Michael Dijkstra Taurel van naamgevingsbureau Globrands zijn "zachte waarden" de oorzaak van de trend: kernwaarden als ‘toegankelijk’, ‘vriendelijk’ en ‘menselijk’ moeten tot uitdrukking komen in het logo.

 

Zo ziet hij een groot verschil tussen Ditzo en iZio. "Ditzo neemt het product als uitgangspunt, terwijl iZio van de mens uitgaat en dat in de schrijfwijze met kleine beginletter laat uitkomen."

 

Naast alle hoogdravende argumenten, is er nóg een belangrijke reden voor de trend, stelt Taurel. "Designers vinden kleine letters gewoon mooi." Dat vindt de redactie van AssurantieMagazine (wel met hoofdletter A én M) al jaren. Vooral een bedrijfsnaam met meer dan vier ka-pitalen staat lelijk in de kolommen. We zijn dus nooit ge-zwicht voor verzoeken van Aegon, die ons er steeds op wees dat de naam echt met vijf hoofdletters geschreven moest worden. Nu de verzekeraars massaal voor de kleine lettertjes gaan, zijn we daar wellicht van verlost. Overigens zullen ‘de kleine lettertjes van de verze-keraars’ bij de consument niet altijd een positief

 

gevoel oproepen .

 

Elektroscooters tuffen

 

door verzekeringsland

 

De tijden waarin financieel adviseurs rondscheurden in grote glanzende bolides lijken voorbij. Vooral in het stadsverkeer valt de keuze steeds vaker uit in het voordeel van de elektroscooter. Die zijn klein, snel, schoon, je kunt tanken uit het stopcontact en je betaalt je niet langer scheel aan parkeerkosten. Ook de letselschade-experts van Groot Expertisebureau uit Papendrecht hebben de voordelen van de elektroscooter ontdekt. "Voor korte

 

ritjes is de e-scooter echt ideaal", zegt Barbara Eysbach. "Binnen de regio Drechtsteden waar wij actief zijn, ben je zonder file- of parkeerproblemen en -kosten snel op de plaats van bestemming. Het opladen doen we uiteraard met groene stroom."

 

Accountmanager Rogier ten Kate, die voor Centraal Beheer employee-benefitspakketten aan de man brengt in Utrecht en omgeving, is eveneens een warm pleitbezorger van de elektroscooter: "Ongeveer heel Utrecht is

 

momenteel in verbouwing en de verkeerschaos is enorm. Dankzij de scooter boek ik veel tijdwinst. Ook hoef ik nooit meer een parkeerplaats te zoeken. Ik bespaar zo al snel _ 100 per maand aan parkeerkosten." Bezwaren als zou zo’n scooter niet echt representatief zijn, wuift Ten Kate weg: "Ik heb een overjas gekregen, zodat ik netjes in pak bij de klant arriveer."

 

‘Een veel beter financieel rendement’

 

Wie wil dat nou niet?! Lekker vijf dagen tot jezelf komen in het pittoreske Transsylvanië? En ondertussen ook nog een echte ‘boost’ geven aan je groei van ‘authenticiteit’ naar ‘spirit’? Of aan "de wijsheid vanuit je hogere Zelf!" Dat beloven Ivo Valkenburg en Ton Peters van Spirit in Finance in de flyer die ze hebben samengesteld voor de workshop ‘Geïnspireerde Visieontwikkeling’. Die gaan ze medio november geven in het Roemeense Belis, aan de rand van een nationaal park "waar nog grote aantallen lynxen, wolven en

 

beren rondzwerven". Ivo en Ton gaan hier aan de slag met inspiratie, meditatie en tarotkaarten (‘een stukje non-duale advisering voor een duale wereld’), om ervoor te zorgen dat de deelnemers focus, enthousiasme, zingeving, vertrouwen, authenticiteit en spirit gaan ervaren. "Dat maakt niet alleen het werken veel efficiënter, het biedt ook een veel beter financieel rendement", juicht de flyer.

 

Wat gaat zo’n grapje kosten? Voor vijf dagen rekenen ze de lieve som van

 

_ 3.640, exclusief 19% btw en drankjes aan de bar. Maar verder is alles inclusief: de vliegreis per Wizz-air, verblijf in hotel Bianca, trainingskosten én de reader. Wat de heren er gemakshalve niet bij vermelden is dat een retourtje per Wizz-Air (what’s in a name?) vanaf verzamelpunt Dortmund naar Cluj voor de doe-het-zelf-boeker slechts _ 92 (incl. tax) kost en vijf dagen in hotel

 

Bianca _ 140¼ Als we de post ‘onvoorzien’ even ruim schatten op _ 200, dan blijft er voor Spirit in Finance nog ruim _ 3.200 per deelnemer over¼

 

Inderdaad: een uitstekend financieel rendement!

 

Reageer op dit artikel