nieuws

Intermediair moet klant dienen

Archief

Tussenpersonen moeten een cruciale rol spelen in het behoeden van consumenten voor een nieuwe generatie ‘foute’ financiële producten, zoals een volgende woekerpolisaffaire. Die verantwoordelijkheid moeten ze ook nemen om te overleven, stelt onderzoeker Fred de Jong in De Financiële Telegraaf van zaterdag. Dinsdag promoveert hij aan de Universiteit van Amsterdam op de rol van het intermediair bij het marktfalen.

Intermediair moet klant dienen

Hoewel De Jong tussenpersonen er flink van langs geeft in zijn promotieonderzoek – door ze als spin in het web te beschouwen bij de massale afzet van miljoenen woekerpolissen in ons land – ziet hij een wereld zonder assurantiekantoren niet voor zich. "Als de banken en verzekeraars in de toekomst alleen nog rechtstreeks financiële producten aan de klant zouden verkopen, zonder inmenging van het intermediair, blijft marktfalen zeker bestaan. Tussenpersonen kunnen door goede advisering voorkomen dat er nog langer foute producten bij klanten terechtkomen."
Bovendien blijven intermediairs volgens de deskundige nog om een andere reden hard nodig: financieel analfabetisme. Hoe hard het ook bestreden wordt via onderwijs of door financiele partijen zelf, het blijft bestaan en daarmee ook behoefte aan uitleg en advies.
(…) In het verleden zijn veel tussenpersonen die taak uit het oog verloren, meent de Veenendaalse onderzoeker. Na een onderzoek van zes jaar concludeert hij dat zij zijn doorgeslagen in hun zucht naar bonussen en provisies en daarbij het belang van het bedienen van de klant op de tweede plaats hebben gesteld.
(…) De Jong juicht een scheiding tussen eenvoudige schadeverzekeringen en complexe financiële producten, zoals minister De Jager van Financien onlangs heeft voorgesteld aan de Tweede Kamer, dan ook van harte toe. De bewindsman wil vanaf 2013 bij complexe, risicovolle producten (zoals hypotheken, levensverzekeringen en beleggingsverzekeringen) een provisieverbod instellen. Dit is ook de belangrijkste aanbeveling die de onderzoeker doet.
(De Telegraaf, pag. 26)
 
Overig verzekeringsnieuws maandag in de media:
 

 

Aegon in verlegenheid gebracht door donatie aan anti-Obamalobbyclub

(De Gelderlander, pag. 2; NRC Handelsblad, pag. 13)

 

FNV pleit voor flexibeler pensioen

(De Gelderlander, pag. 6; zie ook De Telegraaf, pag. 15)

 

Stel macht verzekeraars ter discussie

(Het Financieele Dagblad, pag. 7)

 

FNV Bondgenoten: pensioen flexibeler

(Trouw, pag. 10)
 

 

Zaterdag in de media:

 
Consument trouw aan verzekeraar
(De Gelderlander, pag. 5)
 
Zorgpolis massaal ingeruild
(De Telegraaf, pag. 3)
 

Hypotheekadvies wordt beter

(Het Parool, pag. 18)

 

Wanneer ging het mis met Dirk Scheringa?

(Het Financieele Dagblad, pag. 14-16)

 

‘Iemand die bang is aangelegd, heeft niets te zoeken in de wereld van het consumentenkrediet’

(Het Financieele Dagblad, pag. 24)

Reageer op dit artikel