nieuws

Fiat levenbedrijf NN in Japan

Archief

Een flink aantal Nationale-Nederlanden-nieuwtjes in het septembernummer van 1985. Op de voorpagina destijds het nieuws dat NN binnen enkele dagen een fiat verwacht om met het levenbedrijf de Japanse markt te betreden. Voor de verkoop van levenproducten wou NN gaan samenwerken met 4.700 Shell-dealers in Japan: "Benzinepomphouders in Japan zijn zelfstandige ondernemers. Zij mogen ook artikelen verkopen buiten de autobranche zoals verzekeringen."

 

Imago

 

Even verderop in het blad staat een artikel waarin wordt gesteld dat NN Leven beschouwd wil worden als pensioenverzekeraar. ‘Omdat Nationale-Nederlanden Levensverzekering Maatschappij jaren reclame heeft gemaakt met haar gezinsverzekering Man-Vrouw-polis, ziet het publiek NN vooral als een verzekeraar van het gezin. Dat beeld klopte volgens NN niet en de verzekeraar startte derhalve met een imagocampagne die erop was gericht om NN neer te zetten als pensioenverzekeraar.

 

Relatiepolis

 

NN-dochter Tiel Utrecht introduceerde destijds een Relatie-polis voor jongeren. De Utrechtse verzekeraar wilde zich hiermee gaan richten op getrouwde of samenwonende jongeren tot dertig jaar. Uit onderzoek was namelijk gebleken dat deze groep zich niet of nauwelijks bezighield met verzekeringen. Volgens Tiel Utrecht (TU) zouden jongeren een groot aantal bezwaren hebben tegen levensverzekeringen. Ze vonden de verzekerde som van maximaal een ton te hoog, de gemiddelde contractsduur te lang en de premie aan de stevige kant. Dat was voor TU reden om een polis op maat in de vorm van de ‘Relatie-polis’ te ontwikkelen.

 

Briljante actie

 

Een ander opvallend bericht was ‘Arag doet briljanten cadeau’. Tussenpersonen die actief bemiddelen voor de autorechtsbijstandpolissen van Arag werden hiervoor extra beloond met briljanten. Wie 25 posten sloot zou een briljant ontvangen ter waarde van 500 gulden. De grootste briljant die ter beschikking werd gesteld, had een waarde van 1.450 gulden.

 

Margriet

 

Tot slot stond in de kolommen van AM 18 in 1985 het bericht dat weekblad Margriet een verzekeringsbijlage bij ging voegen, onder de titel ‘Dat staat in de kleine lettertjes’.

 

In de bijlage was een enquête opgenomen. Vragen die werden voorgelegd aan de lezeressen waren of men de verzekeringen bij een direct writer of via een tussenpersoon sloot, wie in het gezin de beslissingen nam om verzekeringen te sluiten en of men de verzekeringen bij een of meerdere tussenpersonen en/of maatschappijen had afgesloten.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.