nieuws

‘De verliezen worden door de klant betaald’

Archief

Wie: Hoeijmakers Groep

 

Waar: Kessel

 

Sinds:1978

 

Medewerkers: 30 (25 fte)

 

Relaties: 10.800 (38.500 posten)

 

Provisie-inkomen: _ 2,5 mln

 

De geschiedenis van de Hoeijmakers Groep in Kessel start in 1978 als de vader van de huidige directeuren Ruud en Ralf Hoeijmakers een eenmanskantoor opricht. In de loop der tijd is het bedrijf uitgegroeid tot een allround financiële dienstverlener inclusief makelaardij en volmachtbedrijf. In 2004 hebben Ruud en zijn broer Ralf het bedrijf overgenomen. "Ik denk dat wij ons onderscheiden door een hoog kennis- en opleidingsniveau en een vergelijkbare kwaliteit in dienstverlening", zegt Ruud Hoeijmakers. "Wij hoeven niet per se de grootste te zijn, maar wel de beste."

 

Het bedrijf is lid van Adfiz, NVGA, NVM en heeft een inschrijving in het SAR-register.

 

Van welke verzekereraars hebben jullie volmachten?

 

We hebben volmachten van Nationale-Nederlanden, Unigarant, Europeesche, Monuta en Arag en we zijn in onderhandeling over de uitbreiding van het volmachtbedrijf. Daarnaast hebben we een agentschap van SNS Regiobank.

 

Wat zijn de adviesterreinen?

 

Schade, zorg/verzuim, leven, sparen, pensioen (zowel dga als collectief), makelaardij, hypotheken en financiële planning.

 

Voornaamste marktgebied?

 

Geografisch ligt onze focus op het midden en noorden van Limburg.

 

Zijn er plannen om de dienstverlening uit te breiden?

 

Als registermakelaar in assurantiën is risicomanagement een van onze specialiteiten, waarbij niet het verzekeringsproduct als uitgangspunt wordt genomen maar de risico’s die de klant loopt. De groeimogelijkheden liggen voor ons op de zakelijke adviesmarkt, (bedrijfsmatige) makelaardij, employee benefits, verzuim en collectieve pensioenen. Ook willen wij ons volmachtbedrijf uitbreiden. We zijn in de gelukkige omstandigheid dat we relatief ongevoelig zijn voor de huidige crisis. Het omzetverlies in de hypotheek-, leven- en makelaardijmarkt compenseren wij ruimschoots door groei in de zakelijke schademarkt en het volmachtbedrijf.

 

Wie heeft de branche de meeste schade berokkend?

 

Alle provisiegedreven financiële dienstverleners en verder de verzekeringsmaatschappijen en banken die met hun ondoorzichtige producten de verzekeringsbranche een geweldig imagoprobleem hebben bezorgd.

 

Grootste ergernis in de branche?

 

De discussie over aanpassing van de provisiebeloning die is ontstaan door verzekeraars en banken die producten uitbrachten die voor het intermediair en de klant bewust ondoorzichtig werden gehouden. Verder financierden verzekeraars volop provisiegedreven tussenpersonen uit eigen stal en namen ook nog eens kantoren tegen onverantwoorde prijzen over. De verliezen hierop worden door de klant betaald.

 

Beloning door verzekeraar of klant?

 

Wij voorzien een gemengd systeem met provisiebeloning bij schadeproducten. Het intermediair moet zelf de keuze maken of dit voldoende is om de dienstverlening te financieren. Voor complexe producten zal een verschuiving gaan ontstaan naar fee-advisering.

 

Zelf al bezig met andere belonings-vormen?

 

Niet met een abonnementensysteem. Wel factureren we steeds meer op fee- of urenbasis. Maar dit is nog slechts een relatief gering bestanddeel van de totale kantooromzet.

 

Wat is het grootste misverstand in de verzekeringsbranche

 

Dat de consument baat heeft bij alle huidige en nog te nemen maatregelen. De broers Ruud (l.) en Ralf Hoeijmakers voor hun kantoor.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.