nieuws

Adfiz legt zich niet neer bij DNB-standpunt abonnementen

Archief

Brancheorganisatie Adfiz is niet van zins zich neer te leggen bij het jongste standpunt van toezichthouder DNB over serviceabonnementen. Daarin bevestigt DNB dat dergelijke overeenkomsten al snel als verzekering moeten worden gezien. “We zijn heel teleurgesteld en we zijn het ook ten principale oneens met de interpretatie van DNB.”

Adfiz legt zich niet neer bij DNB-standpunt abonnementen

Adfiz zegt nu de minister van Financiën om hulp te gaan vragen en het onderwerp bij politici aan te kaarten. "Wij hebben hier grote zorgen over. We pleiten voor een verbod op provisie bij financieel advies. Een vorm van direct betalen door de klant is het abonnement. Als dat onmogelijk wordt gemaakt, ontstaat een groot probleem. Het kan niet zo zijn dat het een wel kan en het ander niet."
Adfiz heeft de afgelopen maanden getracht de gedachtengang bij DNB te beïnvloeden door professor Gerard Kamphuisen, een specialist in verzekeringsrecht, in te schakelen. Zijn argumenten heeft de toezichthouder kennelijk terzijde gelegd. "DNB erkent dus wel dat de Nederlandse wet en de Europese richtlijn hulp bij schade benoemen als diensten van de assurantietussenpersoon", legt Niels Mourits namens Adfiz/Fidin uit. "Maar bij de praktische invulling wordt dus niet elke vorm van hulp toegestaan. Administratieve ondersteuning mag wel, belangenbehartiging niet. Het is onverteerbaar."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.