nieuws

Erica Verdegaal: ‘Transparantie maakt tussenpersoon overbodig’

Archief

“De klassieke tussenpersoon heeft geen toegevoegde waarde en zal als tussenschakel uiteindelijk uit de bedrijfskolom vallen”, vindt journalist en econoom Erica Verdegaal. “Wel toekomst heeft de ‘financial-lifeplanner’, die in zijn advies niet uitgaat van producten maar eerst nagaat wat de klant eigenlijk met zijn leven wil.”

Erica Verdegaal: ‘Transparantie maakt tussenpersoon overbodig’

In een interview met Assurantie Magazine geeft de auteur en columniste de Nederlandse consument er eveneens flink van langs: "Een financiële onbenul die moeite heeft zijn risico's in te schatten, gemakzuchtig is en absoluut niet kan rekenen. Iets waar marketeers dankbaar gebruik van maken." 
Voor veel risico's kun je het beste zelf een spaarpotje maken, vindt Verdegaal. Dat geldt in haar ogen bijvoorbeeld voor de uitvaartpolis "die net als de boekenbon vaak ligt te verstoffen in een oude kast". Tot de twijfelachtige producten behoren ook woonlastenpolissen en arbeidsongeschiktheidsdekkingen met talloze uitsluitingen. Om nog maar niet te spreken over woekerpolissen, waarvan sommige tussenpersonen ruiterlijk toegeven dat ze niet wisten hoe zo'n product in elkaar zat. "Dan ben je geen adviseur, dan ben je gewoon dom", aldus Verdegaal.

Reageer op dit artikel