nieuws

Campagne brengt Independer in één maand 7.000 autopolissen

Archief

Vergelijkingssite wil actuele solvabiliteitscijfers tonen

 

In de maand augustus hebben 7.000 Nederlanders een autoverzekering gesloten via Independer. De vergelijkingssite acht daarmee zijn reclamecampagne geslaagd, want de gemiddelde maandproductie was daarvoor 4.000.

 

Dat gemiddelde gold voor de eerste zes maanden van 2010. In juli maakte Independer eerst de website gebruiksvriendelijker, om ook de groep mensen te bedienen die "zonder veel speurwerk een goede (auto)verzekering wil afsluiten". Het leverde in juli direct een verkooprecord op: 5.400 nieuw gesloten autoverzekeringen.

 

In augustus voegde Independer daar televisiecommercials aan toe, waarin aandacht werd gevraagd voor de vernieuwde website. De internetvergelijker en -tussenpersoon stelt dat de bezoekersaantallen – in 2009 nog zo’n zeven miljoen in totaal – daardoor fors stegen en dat de belangstelling voor autoverzekeringen met 40% toenam. De daadwerkelijke verkoop van autopolissen ging eveneens flink omhoog. In augustus eindigde Independer wederom met een record: 7.000 nieuwe autoverzekeringen.

 

Solvabiliteit

Independer schrijft de explosief gestegen productie vooral toe aan de eigen activiteiten, maar beseft dat externe factoren een steun in de rug kunnen hebben gegeven. Zo trekken de autoverkopen aan en zochten deze zomer zo’n 10.000 polishouders van Ineas een nieuwe verzekering.

 

De noodregeling voor Ineas, alsmede problemen bij de levensverzekeraars Quantum en Paerel, hebben Independer op het idee gebracht om actuele gegevens over de financiële positie van een verzekeraar op de website te gaan tonen. "Bij het vergelijken van producten van aanbieders kunnen consumenten dan die kennis mee laten wegen", zo redeneert directeur Edmond Hilhorst. Verzekeraars die niet willen meewerken aan de verstrekking van dergelijke gegevens, ziet Hilhorst niet als een probleem. "Het is voor de consument niet noodzakelijk dat een dergelijk overzicht volledig is. Consumenten kunnen zelf bepalen of ze kiezen voor een wellicht wat duurdere aanbieder die transparant is, of voor een aanbieder die geen informatie verstrekt maar wellicht een zeer scherp aanbod heeft."

 

Verdubbeling

Eind augustus had Independer een pauze ingelast voor de tv-campagne. Vanaf 20 september wordt die weer hervat, dan voor een periode van drie weken. Meest concrete doelstelling van de campagne was vooraf een verdubbeling van het aantal verkochte autoverzekeringen naar 8.000 per maand, eind 2011. "Met het aantal van 7.000 in augustus liggen we dus ruim op schema; we kunnen onze doelstelling al veel eerder bereiken."

 

Independer reikte in 2009 tot een bedrijfsomzet van _ 16,8 mln uit vergelijking en bemiddeling van verzekeringen. Het internetbedrijf behoort daarmee tot de vijftien grootste tussenpersonen van ons land.

 

Reageer op dit artikel