nieuws

Zakelijke ellende overtroeft hitmaker AFM

Archief

Faillissementen en andere persoonlijke ellende trekken onverminderd veel aandacht van branchegenoten. Daarom mag het geen verbazing wekken, dat het bericht ‘Politie houdt eigenaar assurantiekantoor aan’ in de voorbije drie weken het meest gelezen bericht op AM Web was. Dat nieuws liet zelfs de jongste tophit van de ‘succesformatie’ AFM achter zich. Want het was 100% voorspelbaar dat het bericht ‘AFM: hypotheek bij uitzondering hoger dan woningwaarde’ voor zeer hoge kijkcijfers zou zorgen. En het was even voorspelbaar, dat het weer reacties van AM Web-bezoekers zou regenen.

 

Elementen die daarin telkens terugkomen: Hoogervorst moet zich beperken tot zijn controletaak en niet op de stoel van de wetgever gaan zitten; dé remedie is het afschaffen van de overdrachtsbelasting. Gaandeweg kwamen er ook suggesties om meer het accent te leggen op éérst sparen en niet op maximaal lenen. Bijna idyllisch was de volgende reactie: "Ik ben een starter, en heb onlangs mijn koopwoning betrokken.(¼) Vrienden vinden het nu vreemd dat ik niet op zomervakantie ben gegaan. Als ik uitleg dat mijn geld even op was, krijg ik de reactie: ‘Dan leen je dat toch!’ Een totaal verkeerde mentaliteit.en als ik aangeef dat ik voor luxe geen geld leen, dan kijken ze me aan of ik wereldvreemd ben!"

 

Na de AFM was er ook veel belangstelling voor de teloorgang van intermediairbedrijven die zich hebben toegelegd op uitvaartverzekeringen, zoals gold voor het bericht ‘Bijna helft Vienalis-polissen vervallen’ (35 reacties).

 

Dat de dagelijkse afleveringen van de rubriek ‘In de media’ in een behoefte voorzien, blijkt keer op keer. Zo werd de aandacht getrokken door het Telegraaf-artikel ‘Inkomensverzekeraar Genworth Financial verdwenen’. Het leidde tot diverse vervolgberichten, waaronder een geluid van de gewraakte verzekeraar: ‘Onze ondersteuning voor bestaande klanten is sterker dan ooit’. Maar in weerwil van deze stelling, maakte het Verbond van Verzekeraars bekend, dat het aan huidig lid Genworth een ultimatum heeft gesteld met betrekking tot het verstrekken van informatie over premie-inkomen, zelfregulering en klachtafhandeling.

 

Peiling

AM’s internetpeiling raakte deze keer alleen het intermediair. De stelling was ‘Levert de verplichte beloningstransparantie (bij complexe producten) meer kritische vragen op van klanten?’ Van de ruim 970 stemmers zegt in totaal 60% dat dit daadwerkelijk het geval is; 32,5% van het totaal geeft aan dat klanten gaan onderhandelen over de provisiehoogte. Bij in totaal bijna 40% is geen sprake van een toename: circa 28% merkt geen verschil en bij 12% worden nu zelfs minder vragen gesteld.

 

Levert de verplichte beloningstransparantie (bij complexe producten) meer kritische vragen op van klanten?

Totaal: 972

 

Ja, ze gaan onderhandelen over de provisiehoogte (316)

 

Ja, wel meer vragen (268)

 

Geen verschil (275)

 

Nee, juist minder vragen (113)

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.