nieuws

Vitten op Twitter

Archief

Sinds kort zit ik op Twitter: leuk en hip. Maar naar nu blijkt vooral geváárlijk. Uit onderzoek van Legal & General is namelijk gebleken dat twitteraars nogal eens iets te onzorgvuldig met informatie (over bijvoorbeeld vakanties) omgaan. Ze nodigen, online en onbewust, nog wel eens digitale dieven bij hen thuis uit. En nu gaan er geruchten dat Britse verzekeringsmaatschappijen overwegen de premies voor inboedelverzekeringen te verhogen voor de twitterende klant.

 

Persoonlijk lijkt mij het verband tussen een digitaal netwerk en een inbraak best lastig te bewijzen. En daarbij, de meeste mensen hebben Twitter helemaal niet nódig om onzorgvuldig te zijn. Neem nou meneer en mevrouw Pieterse, beide niet-twitteraars. Ze zijn zojuist thuisgekomen van vakantie. Tot hun grote schrik blijken de sierraden van mevrouw Pieterse, waaronder enkele erfstukken, te zijn verdwenen. "Voor de vakantie zat alles nog in mijn sieradendoosje", aldus een aangeslagen mevrouw Pieterse. "En dat doosje stond gewoon op het nachtkasje." Er zijn geen sporen van braak, en niemand heeft wat gezien.

 

"Een lastige zaak", zeg ik, als ze de schade komt melden. Maar dat vindt mevrouw Pieterse wel meevallen. Voor haar is het zo klaar als een klontje. Tijdens haar vakantie zijn er klusjesmannen in haar huis geweest, vertelt ze. "Want alle kozijnen moesten worden vervangen. Mijn buurvrouw zou de klusjesmannen binnenlaten, want zij heeft de sleutel." De mannen zijn uiteindelijk twee dagen aan het werk geweest en hebben vervolgens de sleutel weer netjes afgegeven. "Zij hebben het gedaan!", roept mevrouw Pieterse beschuldigend. "En de buurvrouw dan?", wil ik vragen. "Of de, misschien wel drugsverslaafde, zoon van de buurvrouw? Of misschien zijn de klusjesmannen wel even weggeweest tussendoor en hebben ze de deur niet afgesloten. Of stonden ze zo hard te timmeren dat ze de insluiper niet hebben gehoord.Wie zal het zeggen."

 

Maar voor mevrouw Pieterse staat het als een paal boven water. "Het is diefstal. Het kan niet anders." En daarbij zagen de klusjesmannen er "heel onsympathiek" uit, aldus de buurvrouw. "Bovendien stond de deur naar mijn slaapkamer opeens open." Kortom, geen detail was mevrouw Pieterse bij de reconstructie ontgaan.

 

Jammer, dat ze vóór de vakantie niet wat oplettender was geweest. Dan had ze misschien beseft dat het überhaupt niet zo slim was om tijdens een vakantie een doosje met kostbare sierraden op het nachtkastje te laten staan. Zeker niet als ‘vreemden’ je sleutel hebben en er óók nog eens een paar ramen vervangen worden. Onzorgvuldigheid kent vele gedaanten. Twitter is er slechts één van. Ik wens de Britse verzekeraars succes en Twitter rustig verder.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.