nieuws

SNS Reaal stopt met label DBV

Archief

Ontdubbelen

"Wij zijn als verzekeraar en bank al behoorlijk gefocust", licht bestuursvoorzitter Ronald Latenstein van Voorst toe. "We blijven primair gericht op particulieren en het mkb in Nederland. Wel zien we dat het belang van de klant alleen maar toeneemt. Dat sluit goed aan bij onze oorsprong als verzekeraar voor de arbeidersklasse en lokale spaarbank. Gelukkig hebben we met Reaal en Zwitserleven twee sterke merken in huis die goed door klanten en intermediair worden gewaardeerd. In de wedstrijd om klanten te winnen, te behouden en te helpen is stroomlijning van de organisatie op het gebied van merken, systemen en productpositionering heel belangrijk."
Die verandering voltrekt zich primair in het intermediairbedrijf, aldus Latenstein. "Vooropgesteld dat er bij ons al veel dingen zijn veranderd, willen we veel zaken intern en extern eenvoudiger maken. De eerste stap daarin is dat wij ons gaan richten op onze twee sterke verzekeringsmerken: Reaal en Zwitserleven. Beide merken hebben een breed assortiment en dat willen we gaan ontdubbelen. Reaal wordt het brede intermediairmerk voor leven, hypotheken en schade en Zwitserleven gaat zich richten op het thema Pensioenen." Concreet uitvloeisel daarvan is dat de pensioenproducten van Reaal onder het Zwitserleven-label worden gebracht en dat de individuele levenportefeuille van Zwitserleven naar Reaal gaat. "Organisatorisch is die verandering al doorgevoerd en nu gaan we de merkafbakening duidelijker maken. We gaan niet meer met allebei de merken alles doen."
 
Springplank
Directievoorzitter Corné van Nijhuis van Zwitserleven is blij dat zijn bedrijf zich nu specifiek op pensioenen gaat richten. "We kunnen ons nu richten op waar we goed in zijn en ons volledig focussen op de product-marktcombinatie pensioenen. Dat schept duidelijkheid voor de klant en het intermediair." Volgens Van Nijhuis krijgt Zwitserleven zo meer kans om verder te groeien. "Ik zie het als een springplank, ondanks dat we nu al een sterke marktpositie hebben. Er gaan nu nog te veel offertes richting de concurrentie. Er is nog ruimte genoeg in de collectieve markt, niet alleen bij grotere bedrijven, maar ook voor het mkb en dga's."
Het huidige pensioenaanbod van Reaal zal niet helemaal verdwijnen: "Een deel van de producten zal worden omgelabeld naar Zwitserleven." Omgekeerd wordt een deel van de individuele Zwitserleven-producten onder Reaal-merk voortgezet.
 
Directe verkoop
Gevolg is ook dat de directe verkoop van individuele Zwitserleven-producten via internet stopt. Die functie zal niet door Reaal worden overgenomen. "Op internet is het aanbieden van producten nu al meer een leadgeneratieproces, waarbij het intermediair een rol heeft. Wat dat betreft, blijft het volledig intermediaire distributie." Voor de twee advieslounges van Zwitserleven lijkt er geen toekomst: "Dat past niet binnen het distributiemodel van Reaal." Naar het ontwikkelen van meer mogelijkheden om online verzekeringen te sluiten wordt binnen SNS Reaal-verband overigens wel gekeken. "Dat lijkt me wel een uitdaging voor ons", zegt Latenstein. "SNS Bank heeft maandelijks 2,3 miljoen bezoekers. We bekijken hoe we daar op het gebied van verzekeringen meer uit kunnen halen. Het is een bekend merk met een grote basis van bezoekers. Dat is een veel levensvatbaarder concept dan het in de markt zetten van een nieuw internetlabel."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.