nieuws

Independer: online sluiten van hypotheek niet haalbaar

Archief

Mislukte plannen

Maar hypotheken is de afgelopen tien jaar een zorgenkindje gebleken. Over de afgelopen tien jaar heeft Independer.nl diverse hypotheekconcepten in de markt gezet. "Wij hebben zelfs het idee gehad om hypotheekwinkels verspreid over het land te starten. Ik ben blij dat dit bij een plan gebleven is", grijnst Martens.
 
Al snel na de start van Independer werd begonnen met het doorgeven van leads aan hypotheekverstrekkers. "Dat liep voor geen meter, omdat de hypotheekaanbieder niet wist wat hij met de leads moest doen. Daar zijn we dus na een paar maanden weer mee gestopt."
 
Vervolgens ging Independer met eigen adviseurs van start vanuit het eigen callcenter. "Ook dat werkte niet, want je kunt niet iedere klant alleen via de telefoon van dienst zijn. Daarna hebben we door heel Nederland adviseurs in dienst genomen. Zij werkten niet op provisiebasis en waren bij ons in dienst. Dat leek goed te gaan. We hebben toen wel geconcludeerd dat het goed zou zijn als de klant de keuze had tussen provisie of een vaste beloningen en in 2004 zijn we toen gestart met de provisievrije hypotheek. Daar waren we duidelijk te vroeg mee", zegt Martens nu.
 
"Toen de samenwerking met Funda in 2007 startte, hebben we besloten geheel te stoppen met het zelf adviseren van hypotheken." Independer werkt nu samen met 125 onafhankelijke adviseurs. "Die moeten werken conform de Independer-methodiek. Maar als uit de kwaliteitsmeting blijkt dat een adviseur niet voldoet, nemen wij gewoon afscheid."
 
Negatieve score
Al langer onderzoekt Independer.nl de tevredenheid van consumenten. "Nou, bij hypotheken scoorden wij negatief", zegt Martens. "Natuurlijk hebben wij onderzocht waar dat aan lag en daaruit bleek dat de klant bijvoorbeeld keuzevrijheid miste in het opvolgingsproces. Wij verwezen hem door naar een voor hem onbekend intermediair. Verder willen wij graag samenwerken met de eredivisie, maar wie zijn dat dan en hoe vind je die?"
 
Rapportcijfer
Om consumenten te helpen in hun zoektocht naar een goede hypotheekadviseur, gaat Independer.nl rapportcijfers toekennen aan alle hypotheekkantoren. Om dat te kunnen doen, is sinds vorige week de 'kwaliteitscheck hypotheekadviseur' live gegaan.
 
"Toezichthouder AFM heeft onderzocht waar een goed hypotheekadviesproces aan moet voldoen. Naar aanleiding hiervan is door de AFM een uitgebreide vragenlijst opgesteld die consumenten kunnen beantwoorden. Dat betreft een objectieve meting. Hiermee zijn wij aan de slag gegaan. Wat wij er aan toevoegen, is een scoringssysteem en dat mondt uiteindelijk uit in een cijfer voor de kwaliteit van het adviesproces. Daarnaast vragen wij consumenten om via een 'review' en een cijfer hun klantervaring met de adviseur achter te laten. Het rapportcijfer voor het kantoor is gebaseerd op de (subjectieve) beleving van de consument en op de antwoorden op de door de AFM ontwikkelde vragenlijst", legt Martens uit. "De klant moet dus ook een kwalitatief verhaal schrijven over hoe hij het advies heeft ervaren."
 
Fraude
In de database van Independer.nl zijn alle erkende hypotheekadviseurs opgenomen. "Zowel consumenten als kantoren kunnen op de website zelf adviseurs toevoegen. Maar alleen consumenten kunnen reviews geven en de vragenlijst doorlopen. Daarbij hebben wij het uiterste gedaan om fraude te voorkomen. Ik kan daar niet over uitwijden, maar neem van mij aan dat fraude aan het licht komt", zegt Martens. "Als we fraude constateren wordt het frauderende kantoor of van de website gehaald of teruggezet in de beoordeling."
 
Independer vraagt aan consumenten die een hypotheekadvies hebben ontvangen of zij mee willen doen aan de kwaliteitsmeting. "Het betreft in totaal vijftig vragen. Afhankelijk van het antwoord, verschijnen er vervolgvragen. De klant ontvangt na invullen de vragenlijst een uitgebreide rapportage waarin aangegeven staat wat wel en wat niet goed is gegaan tijdens het adviesproces. Zijn er zaken niet goed, dan moet hij terug naar zijn adviseur. Is er al getekend voor het hypotheekcontract, ook dan adviseren we de klant contact op te nemen met zijn adviseur en te laten uitzoeken of hij wel het juiste advies heeft gekregen. Dan kan overwogen worden de hypotheek over te sluiten", meent Martens.
 
Portaal
Volgens Martens wordt het initiatief van Independer van harte ondersteund door de AFM en heeft de Vereniging Eigen Huis ook positief gereageerd. "De toezichthouder wil consumenten stimuleren om de vragenlijst te gebruiken omdat de terugkoppeling belangrijke actiepunten bevat die met de hypotheekadviseur besproken moeten worden. Op die manier zullen hypotheekadviseurs ook rekening gaan houden me de punten uit de vragenlijst. Wij, als Independer.nl, hangen er een beoordeling aan. Dat doet de AFM nadrukkelijk niet."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.