nieuws

Branche schroeft mediabestedingen fors terug

Archief

Financiële dienstverleners hebben in de eerste acht maanden van dit jaar hun mediabestedingen met 30% verlaagd tot € 198 (280) mln. Nationale-Nederlanden saneerde het meest rigoureus: de ING-dochter gaf 90% minder uit aan advertenties, zo blijkt uit onderzoek van bureau Adfact.

De daling in media-uitgaven is na het eerste kwartaal ingezet. Vooral bij hypotheek- en beleggingsproducten werd de hand op de knip gehouden: aan hypotheekreclames is nog maar € 15 (50) mln uitgegeven. Verzekeringsproducten waren goed voor € 68 (86) mln en voor leenproducten werd € 27 (36) mln uitgetrokken. Vooral de uitgaven aan televisiereclames zijn ingezakt.
Bij DSB Bank zijn de advertentie-uitgaven met 44% gedaald; Aegon besteedde 55% minder. Wel geeft DSB Bank, net als in 2008, het grootste bedrag uit: € 25 (45) mln. Ditzo, vorig jaar veel in beeld, doet het nu veel rustiger aan met een daling van 68%. Anderzijds trokken enkele partijen juist meer geld uit voor de media: Menzis vergrootte de reclame-uitgaven met 430%, Zwitserleven met 226% en Univé met 42%.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.