nieuws

‘Wat is er van ketenintegratie terechtgekomen?’

Archief

Wie:

Hamoen Hypotheken, Verzekeringen en Verzuimmanagement

 

Waar: Drachten

 

Sinds: 1979

 

Medewerkers: 5 (daalt naar 2,5)

 

Relaties: circa 2

500

 

Provisie-inkomen _ 150.000 (schatting)

 

Hamoen Hypotheken in Drachten is een echt familiebedrijf. De vader van Gart Hamoen had al een eigen assurantieportefeuille sinds de jaren zestig van de vorige eeuw. Pas sinds 1979 is er echter een kantoor dat de naam Hamoen draagt.

 

Dat kantoor is in 2006 "kleiner gegroeid", zegt Gart Hamoen. Mede door het uittreden van enkele vennoten (broers) en splitsing van het bedrijf. De reorganisatie is nog niet ten einde. Hierdoor zal het aantal fte’s in 2009 nog dalen van 5 naar 2,5.

 

"De splitsing van ons familiebedrijf ging helaas gepaard met wat strubbelingen. Hierdoor is het aantal klanten en de hoogte van het provisie-inkomen op dit moment een schatting."

 

Met welke verzekeraars doen jullie zaken?

 

Door onze gewijzigde aanpak sinds 2006 werken we met steeds minder verzekeraars. Doorslaggevend voor onze keuze is onder andere de vraag in hoeverre de verzekeraar de mogelijkheid biedt om elektronisch zaken te doen.

 

Bij welke (stands-)organisaties is het kantoor aangesloten?

 

NVA.

 

Op welke terreinen adviseren jullie?

 

Particulier en zakelijk. Speerpunten zijn hypotheken (particulier) en verzuimmanagement.

 

Welke rol speelt internet

 

in de bedrijfsvoering?

 

Wij zijn zelf helemaal digitaal zou je kunnen zeggen. Sinds een jaar of twee kunnen klanten hun polissen raadplegen en sinds kort hebben zij de beschikking over een Digitale Polis Map, waarin ze zelf wijzigingen kunnen doorvoeren en een schade kunnen melden. Ook kan de klant polissen invoeren die niet via ons agentschap lopen.

 

Wat is jullie voornaamste marktgebied?

 

Noordoost Nederland, het gebied dat op een uur rijden van Drachten ligt. Onze doelgroep is onze bestaande klantenkring voor particulieren en mkb voor nieuwe relaties.

 

Op welke terrein heeft het bedrijf de beste groeimogelijkheden?

 

Wij streven naar een grotere polisdichtheid bij bestaande klanten Daarnaast willen wij nieuwe bedrijfsmatige klanten werven via een slim concept op het gebied van verzuimmanagement en -advies.

 

Wat is in uw ogen de grootste bedreiging voor het intermediair?

 

Verzekeraars met de multi-channelgedachte, hoe begrijpelijk het ook is dat dit gebeurt in de markt. Met hun agressieve reclamecampagnes zorgen zij wel voor een verslechterend imago van de branche.

 

Grootste ergernis in de branche?

 

Grootspraak en niet waarmaken wat je zegt. Dan denk ik vooral aan de belofte van verzekeraars om tot ketenintegratie te komen. Ik herinner me nog het eerste Sivi-congres. Wat is ervan terecht gekomen?

 

Hoe ziet het kantoor er in 2015 uit?

 

Circa 3.000 klanten, een polisdichtheid van 6, 2 fte’s en Noordoost Nederland als marktgebied.

 

Welke maatschappij is de eerstvolgende die verdwijnt?

 

Ik verwacht De Goudse hoewel ik dat niet leuk zou vinden.

 

Welke branchevreemde partij zou commercieel succesvol kunnen zijn in verzekeringen?

 

Een club met een groot klantenvertrouwen, zoals de ANWB, een groot pensioenfonds of een automerk als Volkswagen.

 

Welke niet meer bestaande maatschappij mist u?

 

Stad Rotterdam

 

Voor welk beroep was u eigenlijk voorbestemd?

 

Internationaal vrachtwagenchauffeur.

 

Wat was het meest opvallende nieuws in de afgelopen maanden?

 

De afschaffing van afsluitprovisie.

 

Wat is het grootste misverstand over de verzekeringsbranche bij de consument?

 

Dat wij veel geld aan polissen blijven verdienen. De kosten die verzekeraars noemen voor tussenpersonen zijn niet de verdiensten van de tussenpersoon, maar de kosten om de tussenpersonenorganisatie in stand te houden. Aegon doet dit met name.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.