nieuws

Voorspelbaar

Archief

Sommige dingen in het leven zijn nogal voorspelbaar. Dat een no-claimbescherming op een autoverzekering brokkenpiloten aantrekt, staat bijvoorbeeld als een paal boven water. Dat zo’n extraatje op de dekking van de polis wordt geïntroduceerd als de resultaten bij de verzekeraars goed zijn en de messen worden geslepen voor een premieoorlog, is evident. Je ziet het dus al van kilometers afstand aankomen dat de bonusbescherming in tijden van oplopende verliezen en stijgende premies zo zoetjesaan weer wordt geschrapt.

 

Evenmin verbazingwekkend zijn de reacties vanuit het intermediair op het schrappen van de bonusbeschermer in de autopolissen van ASR. Bij internetdochter Ditzo blijft de extra dekking vooralsnog onderdeel van de verzekering en dus voelt menig tussenpersoon – inmiddels behept met een fors internetsyndroom – zich op achterstand gesteld. Alleen vraag ik me af of dat nu eigenlijk wel zo is.

 

Bekijk het eens van de andere kant: het lijkt er steeds meer op dat het verzekeren van auto’s op internet bepaald geen gouden markt is. Internetverzekeren is sowieso de hype voorbij als we de recente feiten in ogenschouw nemen: in ons land is de omzet uit het online sluiten van polissen gedaald en bij de buren gaan stekkers uit internetinitiatieven. In het Verenigd Koninkrijk sluit vergelijkingssite Insurancewide de deuren omdat de kosten van een rechtszaak te hoog worden. Daar zal vast geen gezonde omzet tegenoverstaan, denk je dan. En in Duitsland verdwijnt Allianz24, weliswaar om plaats te maken voor een ander label, maar een winstmachine is het nou niet echt: tegenover 100 miljoen euro autopremie staat een schadelast van 140 miljoen. Je hebt dus niet eens een no-claimbeschermer nodig om met online verzekeren een negatief resultaat te boeken.

 

Dergelijke ontwikkelingen kunnen een waarschuwing zijn voor de internetverzekeraars in ons land, die met forse investeringen in grootscheepse campagnes misschien wel omzet binnenhalen, maar onvoldoende rekening houden met de getallen onder de streep. Ditzo staat met klantvriendelijke toeters en bellen als de ‘Sorry-service’ duidelijk op de kaart, maar hoe lang houdt het steeds meer op de kosten lettende ASR dat vol?

 

Reaal geeft bij monde van directievoorzitter Wim-Henk Steenpoorte openlijk toe geen brood te zien in het zwaar optuigen van een internetdochter. "Ik vraag me af of je die merken ooit nog winstgevend krijgt", zegt hij. Hoe rouwig moet de adviseur er dan eigenlijk om zijn dat hij in het specifieke geval van de autoverzekering door ASR wordt opgezadeld met een minder gunstig aanbod voor de klant dan Ditzo? Klanten doorverwijzen naar internet is óók een advies. Het lijkt zelfs dé manier om van die vervelende concurrentie af te komen.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.