nieuws

Fraude buitenlandse sloopauto’s niet moeilijk te detecteren

Archief

“Fraude met geïmporteerde schadeauto’s is goed te herkennen en op te volgen.” Dat is de mening van Jeroen Morrenhof, directeur van Friss Fraudebestrijding. Hij is het niet eens met de stelling, onder andere van het Verbond van Verzekeraars, dat deze fraude niet goed te detecteren zou zijn.

Fraude buitenlandse sloopauto’s niet moeilijk te detecteren

Morrenhof reageert op recente berichtgeving in de media over frauderende importeurs van schadeauto's. Die zouden momenteel miljoenen verdienen, omdat verzekeraars onvoldoende mogelijkheden zouden hebben om deze fraude te detecteren. Morrenhof plaatst daar vraagtekens bij. "Er zijn legio manieren beschikbaar om te kijken of het kan gaan om een importauto met schade. Eén fraude-indicator is bijvoorbeeld als er vrij snel na het ingaan van de verzekering een schade wordt gemeld. Maar ook is er vaak wel het een en ander bekend over het schadeverleden van de persoon."

Om mogelijke fraudeurs niet op ideeën te brengen wil Morrenhof niet al te zeer uitwijden over de toegepaste fraude-indicatoren. "Maar de detectiesoftware die veel verzekeraars in gebruik hebben, kan verschillende soorten risico's eenvoudig herkennen."  Er wordt daarbij gebruik gemaakt van gegevens uit externe bronnen, waaronder de Rijksdienst voor het Wegverkeer.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.