nieuws

Britse verzekeraars dralen in crisistijd met uitkeren

Archief

Zes op tien Britse assurantiemakelaars stellen dat zij in deze recessietijd veel meer moeite moeten doen om verzekeraars tot betaling van schadeclaims te bewegen. De maatschappijen worden beticht van het vertragen en ten onrechte lager vaststellen van vergoedingen. Volgens een onderzoek van intermediairorganisatie Biba onder 350 assurantiekantoren weet meer dan 90% een eerste claimafwijzing alsnog in een schadevergoeding te veranderen.

Britse verzekeraars dralen in crisistijd met uitkeren

Een zelfde grote groep makelaars stelt schadebedragen hoger te laten uitvallen. Gemiddeld leveren de inspanningen van de tussenpersonen een 20% hogere uitkering op dan het aanvankelijke aanbod van de verzekeraar.
Biba wil op deze wijze de toegevoegde waarde van tussenpersonen aantonen en roept leden op dit in hun promotie-uitingen te gebruiken.
Anderzijds suggereren die statistieken volgens Biba-voorman Eric Galbraith een "te frequente reductie van het aangeboden schadebedrag". Hij vreest dat dit er uiteindelijk toe leidt "dat klanten hun claims gaan overdrijven om het verwachte lage aanbod van de verzekeraar vooraf alvast te compenseren". Dat zou fraude zijn, stelt de associatie van Britse verzekeraars ABI in een verweer. "Verzekeraars geloven dat de neiging tot fraude in een recessie toeneemt en dat ze daarom, in het belang van eerlijke klanten, schadeclaims extra kritisch moeten bekijken", zo verklaart ABI de houding van verzekeraars.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.