nieuws

Britse verzekeraars dralen in crisistijd met schadevergoeding

Archief

Zes op tien Britse assurantiemakelaars stellen dat zij in deze recessietijd veel meer moeite moeten doen om verzekeraars tot betaling van schadeclaims te bewegen. De maatschappijen worden beticht van het vertragen en ten onrechte lager vaststellen van vergoedingen.

 

Volgens een onderzoek van intermediairorganisatie Biba onder 350 assurantiekantoren weet meer dan 90% een eerste claimafwijzing alsnog in een schadevergoeding te veranderen. Een zelfde grote groep stelt schadebedragen hoger te laten uitvallen. Gemiddeld leveren de inspanningen van de tussenpersonen een 20% hogere uitkering op dan het aanvankelijke aanbod van de verzekeraar. Biba wil op deze wijze de toegevoegde waarde van tussenpersonen aantonen en roept zijn leden op dit in hun promotie-uitingen te gebruiken.

 

Anderzijds suggereren de statistieken volgens Biba-voorman Eric Galbraith een "te frequente reductie van het aangeboden schadebedrag". Hij vreest dat dit er uiteindelijk toe leidt "dat klanten hun claims gaan overdrijven om het verwachte lage aanbod van de verzekeraar vooraf alvast te compenseren."

 

In een verweer zegt het Britse verbond van verzekeraars ABI dat het opschroeven van schadeclaims door klanten eigenlijk fraude is. Een verklaring voor de houding van verzekeraars is volgens ABI wellicht dat "zij geloven dat de neiging tot fraude in een recessie toeneemt en dat ze daarom, in het belang van eerlijke klanten, schadeclaims extra kritisch moeten bekijken."

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.