nieuws

‘Boete voor iedereen die doorzeurt over kredietcrisis’

Archief

Wie: Assurantiekantoor Nico van Peer

 

Waar: Steenbergen

 

Sinds: 1 augustus 1979

 

Medewerkers: 7 (3 fulltime, 4 parttime)

 

Relaties: 2.500

 

Omdat AM dit jaar zijn dertigjarig bestaan viert, wordt in deze rubriek telkens een kantoor in beeld gebracht dat ook in 1979 is gestart. Deze keer is dat Nico van Peer van het gelijknamige assurantiekantoor in Steenbergen. Van Peer was in 1979 assistent-bedrijfsleider bij een bedrijf dat luchthallen maakte die in de jaren zeventig vaak werden gebruikt voor sporthallen en zwembaden. "Door inkrimping raakte ik een week voor onze trouwdag mijn baan kwijt en toen heb ik op 1 augustus 1979 een kleine portefeuille met 300 relaties met 18.500 gulden bruto provisie-inkomen gekocht."

 

Met welke verzekeraars

 

doen jullie zaken?

 

Aegon, CZ, Zevenwouden, Fortis ASR, Arag, Monuta, Rialto, OOM, ONVZ, Reaal, London, NN en verder Van Kampen en VCN. Volmachten hebben we niet.

 

Bij welke (stands-)organisaties zijn jullie aangesloten?

 

Bij STFD en Kifid, maar niet bij NVBA of NVA. Ik vind het niet nodig dat er in Nederland twee organisaties zijn die de belangen van tussenpersonen vertegenwoordigen. Bovendien had ik wel wat meer van deze organisaties verwacht richting de overheid, terwijl ook andere zaken zijn blijven liggen, bijvoorbeeld op het gebied van de ketenintegratie.

 

Op welke terreinen adviseren jullie?

 

Schade- en levenproducten, uitvaart, hypotheken, financieringen, onroerend goed en belastingen.

 

Welke rol speelt internet in jullie bedrijfsvoering?

 

Vooral als informatiebron. Contact met onze klanten onderhouden wij via email. Elke twee weken krijgen onze klanten een nieuwsbrief. Toen de hypotheekrente ging stijgen, hebben wij een selectie gemaakt van de klanten voor wie het goed zou zijn de rente langere tijd vast te zetten en deze via email benaderd.

 

Wat is jullie voornaamste marktgebied?

 

De basis is Zuidwest-Brabant en Zeeland, Verder hebben wij een flinke hoeveelheid klanten in de Randstad. Wij richten ons op particulieren, zzp-ers, het mkb en de industrie.

 

Op welk terrein heeft uw bedrijf de beste groeimogelijkheden?

 

Schadeverzekeringen en uitvaart.

 

Grootste ergernis in de branche?

 

Maatschappijen die het intermediair niet serieus nemen en ons bedienen vanuit callcenters. Kwesties die slecht worden afgehandeld omdat juridische medewerkers soms wel 150 à 250 zaken in portefeuille hebben! Irritant zijn ook ingehuurde krachten, zoals van CED/Crawford, die er veel te lang over doen om verhaalschades weer op orde te krijgen.

 

Vervelendste onderdeel van het werk?

 

Controleren en nabellen naar maatschappijen: tijdrovend, duur en vervelend.

 

Meest irritante assurantieadvertentie?

 

Maatschappijen die verkondigen dat verzekeren iets is dat je zelf kunt. Wij merken wekelijks dat dit anders in elkaar steekt.

 

Moet het intermediair worden beloond door de verzekeraar of door de klant?

 

Ik geloof niet dat Nederland en bloc klaar is om per declaratie te werken. Stel dat de klant zaken zo lang mogelijk uitstelt omdat hij anders een nota krijgt, hoe gaat de AFM hiermee om? Zij verlangen, terecht, een periodiek onderhoud van de relatie.

 

Wat was in uw ogen de opvallendste ontwikkeling in de branche tijdens de afgelopen dertig jaar?

 

De steeds grotere bemoeienis van de overheid, zoals nu weer tijdens de kredietcrisis. Ik vind trouwens dat er een boete zou moeten bestaan voor iedereen die het woord kredietcrisis nog in de mond neemt.

 

Wat is het grootste misverstand over de verzekeringsbranche bij de consument?

 

Klanten hebben er vaak geen idee van wat wij allemaal pro deo doen. Dan is het een beetje zuur dat je als intermediair frequent wordt afgeschilderd als een stelletje zakkenvullers.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.