nieuws

Verdwijnen naam RVS staat in dienst van ‘nieuwe vleugels’ NN

Archief

Integratie van

 

verzekeringsbedrijf

 

kost 800 banen

 

ING gaat de onderdelen Nationale-Nederlanden, RVS en ING Verzekeren (voorheen Postbank) samenvoegen in één nieuwe organisatie, die onder NN-vlag verdergaat. De operatie gaat 800 banen kosten; de naam RVS verdwijnt naar verwachting per 1 januari 2011.

 

"De beslissing is in lijn met onze ‘back to basics-strategie’ om het bedrijf eenvoudiger te maken, de kosten te verlagen en de klantgerichtheid te verbeteren. Het nieuwe verzekeringsbedrijf krijgt aparte bedrijfsonderdelen gericht op particulieren, het midden- en kleinbedrijf en grote bedrijven", aldus ING. Het verdwijnen van de uit 1898 stammende naam RVS betekent geen afscheid van de eigen loondienstorganisatie: "Door alle bestaande distributiekanalen in te zetten, kunnen klanten zelf kiezen hoe ze producten willen afnemen." Of er zal worden gesneden in de 750 mensen tellende RVS-buitendienst, is niet duidelijk.

 

De reductie met 800 van de in totaal 8.000 arbeidsplaatsen komt bovenop de eerder dit jaar aangekondigde inkrimping met duizend fte. "Naar verwachting zal deze reductie voornamelijk worden bereikt via natuurlijk verloop, interne herplaatsing en het niet verlengen van tijdelijke contracten", zegt NN-topman Lard Friese. "Dat is ook nodig om de kostenstructuur naar beneden te brengen. Boventalligheid kan ik op dit moment niet uitsluiten."

 

De bancaire NN-onderdelen WestlandUtrecht en NN Financiële Diensten gaan over naar de banktak van ING. De namen Movir en WestlandUtrecht blijven wel in de lucht: "Movir is een nichespeler en blijft als zelfstandige eenheid doorgaan." Dat zal ook gelden voor WestlandUtrecht Hypotheekbank: "Het krijgt weliswaar een andere baas, maar er bestaan geen integratieplannen."

 

Het concern verwacht dat de ingreep vanaf 2013 jaarlijks een positief effect heeft op het brutoresultaat van _ 100 mln.

 

Historische dag

NN-topman Lard Friese noemt het "een voor ING historische dag in Nederland". "Het is onderdeel van de nieuwe strategie van onze verzekeringsactiviteiten. In de afgelopen jaren hebben we hard gewerkt aan de verbetering van de dienstverlening, de kwaliteit van onze producten en aan lagere kosten. Klanten stellen vandaag de dag veel hogere eisen. Wij hebben goed naar de consument geluisterd; dat hebben we in de afgelopen jaren te weinig gedaan."

 

In de nieuwe verzekeringsorganisatie worden ook ING Assurantiekantoren Nederland, pensioenadministratiebedrijf AZL en aov-specialist Movir opgenomen. De bancaire onderdelen WestlandUtrecht en NN Financiële Diensten gaan over naar de bancaire tak van ING.

 

"Vanaf 2010 gaan we geleidelijk naar één merk voor alle verzekeringsactiviteiten", aldus Friese. De verwachting is dat het label RVS per 1 januari 2011 zal verdwijnen. "Klanten hebben behoefte aan een sterk en vertrouwd Nederlands merk. Wij gaan het merk NN daarom nieuwe vleugels geven. Het moet op een eigentijdse wijze meer zichtbaar worden. NN is terug van weggeweest. We gaan _ 165 mln in het nieuwe Nationale-Nederlanden investeren."

 

Behalve de klantgroepgerichte onderdelen wordt het bedrijfsonderdeel NN Services opgetuigd dat zich richt op de dienstverlening aan klanten met producten die niet meer worden verkocht.

 

Geen internetlabel

Een apart internetlabel, zoals Ditzo bij ASR en Allsecur bij Allianz, zal er niet komen, zegt Friese: "Wij hebben de site van ING. Daar kun je desgewenst direct verzekeringen sluiten. Klanten van nu bepalen zelf wanneer en waar ze in contact met ons treden. Dat verschilt van product tot product en zelfs qua tijdstip. Het is de unieke situatie dat er onder de vlag van ING allerlei contactpunten met de klant zijn. Voor NN blijft de assurantietussenpersoon het belangrijkste distributiekanaal."

 

oude RVS.

Streamer:

 

Lard Friese: ‘NN moet op een eigentijdse wijze meer zichtbaar worden.’

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.