nieuws

Klagers hebben bij Duitse ombudsman vaker succes

Archief

De Duitse ombudsman voor verzekeringen heeft vorig jaar bijna 19.000 klachten ontvangen, 7% meer dan een jaar eerder. Net als in 2007 leverde de bemiddeling door de ombudsman in 37% van de gevallen tastbaar resultaat op voor de klagende partij. Bij de Ombudsman Financiële Dienstverlening in ons land is dat percentage maar 15%.

Klagers hebben bij Duitse ombudsman vaker succes

Een dergelijk aandeel doet zich in Duitsland overigens wel voor bij de levensverzekeringen. Daar levert maar 16,4% van alle klachten (bijna 8.000 in aantal) succes op voor de klager. Naast klachten over levensverzekeringen hebben veel bezwaren betrekking op polissen voor rechtsbijstand (13%), auto's (10%) en ongevallen (9%).
Over de dienstverlening van tussenpersonen kwamen 461 klachten binnen, tegen maar 66 in 2007. De Duitse ombudsman is pas sinds mei 2007 bevoegd in dergelijke zaken (niet bindende) adviezen te geven. Van de klachten over het intermediair werd overigens 46% in het voordeel van de klager beslist.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.