nieuws

‘Het maakt weinig uit wie ons betaalt’

Archief

Wie: Assurantiekantoor Henk van Tongeren

 

Waar: Heemskerk

 

Sinds: 1 oktober 1979

 

Medewerkers: 2

 

Relaties: 700

 

Omdat AM dit jaar zijn dertigjarig bestaan viert, wordt in deze rubriek steeds een kantoor of assurantieman in beeld gebracht die ook in 1979 is gestart. Dit keer is de beurt aan Henk van Tongeren van het gelijknamige assurantiekantoor in Heemskerk, die eind dit jaar dertig jaar in het vak zit. Hij startte als loondienstadviseur bij Hooge Huys in Alkmaar en op 1 maart 1992 begon hij als zelfstandig ondernemer. "In 1991 stopte Hooge Huys met de loondienstorganisatie en toen heb ik met 27 andere collega’s de gelegenheid gekregen om in het eigen rayon te starten met een zelfstandig assurantiekantoor."

 

Met welke verzekeraars doen jullie zaken?

 

Reaal, ASR, London, Klaverblad, Monuta, Europeesche en DAS.

 

Bij welke (stands-)organisaties is het kantoor aangesloten?

 

NBVA en Kifid.

 

Op welke terreinen adviseren jullie?

 

Leven en schade en dan voornamelijk in het midden- en kleinbedrijf.

 

Welke rol speelt internet in de bedrijfsvoering?

 

Vanaf 2007 hebben wij een internetsite met de mogelijkheid om ook online verzekeringen te sluiten.

 

Wat zijn de kerncijfers?

 

Wij hebben ongeveer 700 relaties waar mijn echtgenote en ik ons bijna dagelijks mee bezig houden.

 

Wat is het voornaamste marktgebied?

 

Veel klanten wonen in buurt van onze woonplaats Heemskerk. Beverwijk, IJmuiden, Wijk aan Zee; dat is zo ongeveer ons werkgebied. Ons klantenbestand bestaat voornamelijk uit particulieren en kleine ondernemers. Daar liggen ook de beste toekomstmogelijkheden.

 

Wat is in de grootste bedreiging voor het intermediair?

 

De concurrentie van internet en direct writers.

 

Grootste ergernis in de branche.

 

Oneerlijke tv-reclames.

 

Vervelendste/leukste onderdeel van het werk?

 

Er is eigenlijk geen vervelend onderdeel in ons werk. Het leukst is goede voorlichting geven waarmee je de klant echt helpt en dus ook behoudt.

 

Hoe ziet het kantoor er in 2015 uit, qua omvang en/of qua marktgebied?

 

Ik denk niet dat er veel zal veranderen; wij werken al jaren kleinschalig. Service is voor ons heel belangrijk. Wij kennen onze klanten persoonlijk en dat willen we graag zo houden.

 

Moet het intermediair worden beloond door de verzekeraar of door de klant?

 

Maakt voor ons weinig verschil.

 

Welke maatschappij is de eerstvolgende die verdwijnt door een fusie of overname?

 

Kleine levenmaatschappijen die nu al moeite hebben met zelfstandigheid. Onder andere door de woekerpolisaffaire.

 

Voor welk beroep was u eigenlijk voorbestemd?

 

Boekhouder

 

Wat was het meest opvallende nieuws in de afgelopen maanden: bedrijfstakbreed én dichtbij huis?

 

Alle perikelen bij Fortis ASR en de overgang naar de zelfstandige maatschappij ASR.

 

Wat is de opvallendste ontwikkeling in de branche tijdens de afgelopen dertig jaar?

 

Automatisering van de administraties en het digitale verkeer.

 

Wat is het grootste misverstand over de verzekeringsbranche bij de consument?

 

Veel verdienen en er weinig voor doen. Dat is echt onzin.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.