nieuws

Groenemeijer (NBVA): ‘Aanbieders zullen met weemoed terugkijken’

Archief

‘Klant zal wegen of dienstverlening factuur waard is’

 

"Wanneer het intermediair invulling geeft aan zijn nieuwe onafhankelijke positie, zal de aanbieder nog wel eens met weemoed terugdenken aan vroeger." Dat denkt NBVA-voorzitter Rob Groenemeijer.

 

Hij sprak die gedachte uit bij het jaarcongres van de honderdjarige brancheorganisatie. "Vroeger, toen hij met bonussen, samenwerkingsvoorwaarden en marketing- en salesondersteuning grip had op ‘zijn verkoopkanaal’."

 

  &nbspVolgens Groenemeijer komt het intermediair onafhankelijker uit de huidige storm dan zij ooit is geweest. "En, let op, dan heb ik het niet over de onafhankelijkheid waarmee u adviseert. Die stond en staat immers buiten kijf. Nee, ik heb het over uw onafhankelijke positie als ondernemer", zo hield hij de NBVA-leden voor.

 

Kwaad worden

Volgens Groenemeijer hebben de aanbieders al duidelijk voor zichzelf gekozen. Maar het intermediair moet niet langer kwaad worden "als weer een intermediaire verzekeraar plannen ontvouwt om zijn intermediaire producten te slijten via het internet, via eigen shops, via willekeurig welke andere weg dan het intermediair". Hoewel het volgens de NBVA-voorman "niet getuigt van loyaliteit", is het ook duidelijk "dat aanbieders niet echt aan uw product komen: uw advies, uw service, uw aandacht voor de klant tasten ze als het erop aan komt niet aan met hun initiatieven".

 

  &nbspVolgens Groenemeijer zeggen banken en verzekeraars tegen intermediairs dat zij het zelf moeten maken. "Benoem uw product, bepaal uw prijs, en zorg dat uw klanten ervoor willen betalen!"

 

Factuur

De beloningsregels en bijbehorende transparantie zetten in de ogen van de NBVA-voorman het intermediaire verdienmodel in de steigers. "De klant zal wegen of uw dienstverlening voor hem uw factuur waard is. Of die nu betaald wordt als provisie, als abonnement, als fixed fee of als urendeclaratie. U moet afgerekend willen worden op de kwaliteit van uw persoonlijk advies, de persoonlijke service en de persoonlijke aandacht die u uw klanten biedt; in die prijs hoort het product van de verzekeraar niet bij."

 

Puinhoop

De NBVA-voorzitter vindt dat assurantiekantoren de prestaties van verzekeraars zwaar moeten laten meewegen in hun advies. "Als de operationele processen van een bepaalde verzekeraar zo’n puinhoop zijn dat zij voor uw klanten te hoge bijkomende kosten opleveren, omdat u al uw extra werkzaamheden voortaan direct moet doorbelasten, zoek dan een andere verzekeraar die zijn zaken wel op orde heeft!"

 

  &nbspToch sloot Groenemeijer zijn toespraak af met een verwijzing naar een eerdere uitspraak van Willem van Duin, de voorzitter van het verbond van Verzekeraars. "Die zei: ‘we hebben elkaar nodig’. En dat onderschrijf ik van harte."

 

getuigen niet van loyaliteit."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.