nieuws

Capita aast op schadeafdelingen

Archief

Brits concern

 

richt zich op

 

uitbesteding

 

Capita Insurance Services wil voet aan de grond krijgen in Nederland. Het van oorsprong Britse bedrijf gaat schadebehandeling en polisadministraties overnemen van verzekeraars, makelaars en captives van grote bedrijven.

 

Alleen het risicodragerschap blijft bij de verzekeraars, zegt European claims manager Carlo Funke van Capita: "Wij nemen de werkzaamheden en vaak ook de mensen van onze klanten over en maken daarmee een efficiencyslag. Dat is onze kernactiviteit. Dat doen we in Engeland ook: Capita neemt bijvoorbeeld ergens 500 man over en daar maken wij dan in drie jaar tijd 300 man van."

 

Capita, met 30.000 werknemers behorend tot de honderd grootste beursgenoteerde ondernemingen van het Verenigd Koninkrijk, staat in Nederland aan het begin van zijn ontwikkeling. "Begin dit jaar is ons businessplan geschreven. Wat we willen is heel simpel: ook hier een keiharde groei", aldus Funke, die verwacht dat door schaalvergroting, noodzakelijke kostenverlagingen en toegenomen risico’s veel verzekeringsactiviteiten van grote spelers in ons land de komende jaren van eigenaar zullen wisselen. "De economische crisis werkt wat dat betreft in ons voordeel."

 

Op de vestiging van Capita Insurance Services in Den Haag zitten nu ongeveer vijftien mensen, die zich bezighouden met schadebehandeling voor onder meer Zurich, London en de run-offportefeuille van St. Paul Travelers. "We doen ook wat wagenparken", aldus Funke. "Maar we hebben hier ruimte voor ongeveer 50 fte. Dat beschouwen we nu als onze kritische massa."

 

Klanten

In het Verenigd Koninkrijk is Capita al 25 jaar actief en neemt op grote schaal activiteiten over van onder meer verzekeringsmaatschappijen en -makelaars als Aon, Fortis Re, ING Re, Lloyd’s, Marsh, Prudential en Zurich.

 

======================

 

Funke verwacht dat het internationale netwerk van het moederbedrijf ook Capita in Nederland klanten gaat opleveren. "Maar we gaan natuurlijk ook zelf onze zaken regelen."

 

Marcel Meijering, claimsmanager bij Capita, ziet in dit opzicht in Nederland vooral kansen bij kleine of middelgrote verzekeraars, die alle takken van sport nu nog zelf beoefenen. "Buitenlandschades bijvoorbeeld, of letselschades. Ze houden er vaak mensen voor aan het werk, maar het is feitelijk niet meer rendabel. Je ziet ook steeds vaker dat captives of grote bedrijven zoals DSM en Heineken vanwege kostenbesparingen en onoverzichtelijke risico’s geheel of gedeeltelijk hun schade-activiteiten willen afstoten. En dat is nu juist het spel van Capita."

 

Winst

Het moederbedrijf in Engeland is gewend een jaarlijkse omzet- en winststijging van 20% te halen door een combinatie van acquisities en autonome groei. Volgens Funke zit Capita in Nederland op een omzet van een kleine _ 2 mln. "We hebben een drie-jaarsdoelstelling, waarbij het streven is om eind 2011 uit te komen op een winst van een miljoen pond."

 

Funke en Meijering gaan van start met schadebehandeling en polisadministratie. "Maar we lopen zeker niet weg voor andersoortige administraties. Ons moederbedrijf in Engeland heeft alle systemen klaar. Het is alleen nog een kwestie van uitrollen", zegt Funke. "Klanten betalen ons een bedrag per claim en wij nemen alle problemen over: van personeelszaken en salarissen tot systemen en overcapaciteit. We hebben een managementinformatiesysteem, alles is web-enabled, dus klanten kunnen meekijken en per dag op de hoogte blijven van de vorderingen. Het is volledig transparant."

 

Vaste kosten variabel maken

Er zijn in Nederland een handvol spelers in de markt voor uitbesteding van werkzaamheden. "Makelaars als Aon en Willis begeven zich soms op hetzelfde terrein als wij", zegt Meijering. "Er zijn ook wat expertisebureaus die het doen (zoals Van Ameyde en Dekra Bartok, red.). Het is heel merkwaardig, maar klanten staan in Nederland niet bepaald te springen als je het hebt over uitbesteding van werk, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de VS en Engeland, waar het de normaalste zaak van de wereld is om backofficewerkzaamheden uit te besteden en je vaste kosten variabel te maken. Waarom zou Marsh in Engeland 800 man overdragen aan Capita? En waarom gebeurt dat hier nog niet? Ik heb daar nog niet echt een antwoord op. Ik denk dat het een kwestie is van onbekendheid met het fenomeen."

 

Goudgerande cao’s

Zowel Funke als Meijering hebben hun sporen in de verzekeringsbedrijfstak verdiend, bij werkgevers als Hooge Huys, Allianz en AXA. Ze zijn dus bekend met het niveau van de arbeidsvoorwaarden in de sector. "De goudgerande verzekeringscao’s noemen wij dat hier", zegt Meijering. "Ik denk dat verzekeraars dat niet vol kunnen houden; dat wordt straks veel minder. Dat vind ik een hele gezonde manier van doen."

 

Als Capita mensen overneemt van klanten, krijgen ze de keuze om al dan niet onder de verzekeringscao te vallen. Funke: "Wij hebben mensen in dienst onder de verzekeringscao. Die hebben daar een aantekening voor in hun contract. Maar we hebben ook mensen die dat helemaal niet willen. Die willen wat meer flexibiliteit. Zoals elke werkgever bieden wij eerst een jaarcontract en daarna wordt het een vast contract. Of misschien nog een keer een jaarcontract."

 

2011 uit te komen op een winst van een miljoen pond."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.