nieuws

Allianz Inkomen als beste uit de bus bij IG&H-onderzoek

Archief

NN duikelt

 

van vijfde naar

 

achtste plaats

 

Allianz Inkomensverzekeringen is in het performanceonderzoek Inkomen van IG&H op de eerste plaats geëindigd. Generali, in 2008 nog op nummer één, ging naar de tweede plek.

 

Allianz komt uit op een score van 104 en komt van een derde plek af. Generali behaalde een score van 103 tegenover 104 het jaar ervoor. Partijen als De Amersfoortse, ASR, De Goudse, Nationale-Nederlanden en Delta Lloyd zien hun score ten opzichte van het marktgemiddelde van honderd dalen. NN maakt een duikeling van de vijfde naar de achtste plek en is onder het marktgemiddelde beland. Delta Lloyd zakt in 2009 verder onder het marktgemiddelde, maar handhaaft zich net op de negende plaats. Reaal, Aegon, Klaverblad en Avéro Achmea scoorden beter dan het voorgaande jaar, waarbij Reaal en Aegon iets boven het marktgemiddelde uitkomen. Avéro bungelt onderaan, maar scoort wel fractioneel beter dan het jaar daarvoor.

 

Criteria

De tussenpersonen die meededen aan het onderzoek (ruim 1.100) beoordeelden onder meer het primaire proces, de digitale dienstverlening, de binnendienst, het accountmanagement, de producten en de intermediairondersteuning van de inkomensverzekeraars. Allianz scoorde vooral goed op de onderdelen primair proces, de binnendienst en het accountmanagement.

 

Conclusie

IG&H, dat het onderzoek voor het tweede achtereenvolgende jaar houdt, concludeert dat het marktgemiddelde vrijwel gelijk blijft, maar ziet wel op een aantal thema’s verschuivingen plaatsvinden. Doordat er een betere focus is op interne procesverbeteringen zijn de doorlooptijden beter voorspelbaar en is het administratieve proces vrijwel foutloos.

 

Desalniettemin concludeert IG&H dat de verzekeraars niet kunnen voldoen aan de hogere eisen van intermediairs. Dat leidt tot een daling in de performance van snelheid in het administratieve proces.

 

In de beleving van het intermediair loopt de performance van het accountmanagement sterk terug. Zo zou de deskundige binnendienst nu in staat zijn om het grootste deel van het contact met het intermediair op zich te nemen, waardoor de toegevoegde waarde van het accountmanagement deels afneemt. Daarnaast neemt het volwassen geworden digitale communicatiekanaal een deel van de informatievoorziening aan het intermediair over van de accountmanager.

 

Performanceonderzoek Inkomensverzekeraars IG&H 2009

 

Positie 2009 2008

 

Allianz 1 3

 

Generali 2 1

 

De Amersfoortse 3 2

 

ASR Verzekeringen 4 6

 

Reaal 5 7

 

De Goudse 6 4

 

Aegon 7 8

 

NN 8 5

 

Delta Lloyd 9 9

 

Klaverblad 10 10

 

Avéro Achmea 11 11

 

‘Binnendienst’.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.