nieuws

‘Zonder afsluitprovisie geen snelle jongens’

Archief

Wie: Klavers Verzekeringen en Hypotheken

 

Waar: Klazienaveen

 

Sinds: 1 december 1979

 

Medewerkers: 3

 

Relaties: 500

 

Polissen: 2.100

 

Omdat AM dit jaar zijn dertigjarig bestaan viert, wordt in deze rubriek telkens een kantoor in beeld gebracht dat ook in 1979 is gestart. Dit keer is de beurt aan Klavers Verzekeringen en Hypotheken in Klazienaveen. De assurantiegeschiedenis van het kantoor begint als Joop Klavers (61 jaar) op 1 december 1979 start als loondienstadviseur bij

 

Ubo Verzekeringen in Utrecht. In 1995 koopt hij een kleine portefeuille en gaat aan de slag als Adviesburo Joop Klavers. Vanaf 1 februari van dit jaar heet het kantoor Klavers Verzekeringen en Hypotheken en wordt het geleid door vader Joop en zoon Nico (34 jaar), terwijl Nico’s vrouw Carla (34) de administratie doet.

 

Met welke verzekeraars doen jullie zaken?

 

Met onder andere ASR, Europeesche, Reaal en Aegon. In het verleden hoorde hier ook Nationale-Nederlanden bij, maar zij vonden onze toch wel grote schadeportefeuille te klein voor een zelfstandige aanstelling van ons nieuwe bedrijf. Deze posten lopen nu via de Van Kampen Groep. Verder hebben wij contact met Florius en met LNI (Landelijk Netwerk Inkooporganisatie).

 

Bij welke organisaties is het kantoor aangesloten?

 

Bij geen enkele. Voor een ‘papa-mama-kantoor’ is het lidmaatschap gewoon te duur.

 

Op welke terreinen adviseren jullie?

 

Onze doelgroep is de particuliere klant. Naast verzekeringen geven wij ook adviezen over hypotheken en zijn wij belastingconsulent.

 

Welke rol speelt internet in de bedrijfsvoering?

 

Internet is een goed stuk gereedschap. Wie een goede hamer heeft, is echter nog geen goeie timmerman. Computer en internet kunnen persoonlijke kennis nooit vervangen.

 

Op welke terrein heefthet bedrijf de beste groeimogelijkheden?

 

Met een goede service aan de particuliere klant blijft er genoeg werk over. Ruwweg de helft is zelf minder goed in staat om financiële zaken te regelen en de andere helft houdt van het gemak van service aan huis en wil daar best voor betalen.

 

Wat is de grootste bedreiging voor het intermediair?

 

De premiehonger van de verzekeraars. Om maar zoveel mogelijk omzet te maken werden de meest idiote bonussen betaald. Ik roep al twintig jaar dat de afsluitprovisie moet worden afgeschaft. Was dat gebeurt, dan waren er geen snelle jongens geweest en hadden wij ook geen WFT nodig gehad.

 

Grootste ergernis in de branche?

 

De onzin die over ons wordt verteld. Soms vraag ik mij af of sommige Kamerleden zelf zijn benadeeld door een tussenpersoon. Zo fanatiek criminaliseren zij ons.

 

Vervelendste/leukste onderdeel van het werk?

 

Ik vind het nog altijd vervelend om een schade te moeten afwijzen. Het blijft lastig deze boodschap goed over te brengen.

 

Hoe ziet het kantoor er in 2015 uit?

 

Wij willen zodanig groeien dat mijn zoon en zijn vrouw er een volledige dagtaak aan hebben. Dat zou eventueel ook kunnen door aankoop van een portefeuille.

 

Wat is de opvallendste ontwikkeling in de branche tijdens de afgelopen dertig jaar?

 

De verschuiving van administratief werk van de verzekeraar naar het intermediair. De provisie ligt onder vuur, de kosten zijn enorm toegenomen en we moeten veel zaken rechtstreeks invoeren bij de verzekeraar. Samengevat: meer werk en minder inkomen.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.