nieuws

Uitvoeringsorganisatie te traag met geven pensioeninformatie

Archief

Ombudsman niet

 

gerust op service

 

voor deelnemers

 

Gebrekkige informatieverstrekking is de belangrijkste bron van klachten bij de Ombudsman Pensioenen. "Vooral professionele externe pensioenuitvoerders spelen nog te vaak onvoldoende in op vragen en klachten."

 

De ombudsman, die luistert naar de naam Piet Keizer, behandelde vorig jaar 738 (662) klachten, waarvan 208 over de informatievoorziening gingen. "Helaas begin ik te merken dat pensioenuitvoerders steeds meer ondernemingen worden die efficiënter en dus goedkoper willen (of moeten) werken. Voelt de deelnemer zich nog wel klant bij een uitvoeringsorganisatie, in die zin dat hij de service krijgt die hij mag verwachten? Ik ben hier eerlijk gezegd niet gerust op."

 

  &nbspKeizer heeft verder geen hoge pet op van de overdracht van administratie en dossiers tussen uitvoeringsorganisaties onderling. "Mijn ervaring is dat fondsen die de administratie min of meer nog in eigen hand hebben, doorgaans sneller en vooral ook inhoudelijk beter reageren op vragen en klachten van de deelnemer."

 

  &nbspSinds 1 januari zijn ook de circa twintig verzekeraars die zich bezighouden met de uitvoering van pensioenregelingen aangesloten bij de Ombudsman Pensioenen. Dat vloeit voort uit de Pensioenwet, die meer verplichtingen stelt aan verzekerde pensioenregelingen.

 

  &nbspSpeciale aandacht vraagt Keizer voor het fenomeen arbeidsongeschiktheid. "Ook in deze verslagperiode bleek weer dat het voor een aantal betrokkenen niet altijd duidelijk was of er in het verleden recht was ontstaan op premievrije voortzetting van de pensioenopbouw." Betrokken doen daartoe in geval van arbeidsongeschiktheid niet altijd tijdig en juist een aanvraag; Keizer bepleit coulance ten aanzien van het overschrijden van de geldende termijnen. Daarnaast vindt de ombudsman het redelijk om bij vertraagde betalingen een rentevergoeding over te maken aan de pensioengerechtigde.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.