nieuws

Gouden Schilden maken veel los bij prijswinnaars

Archief

ASR goed voor

 

maar liefst drie

 

Verzekeringsawards

 

De eerste uitreiking van de Nederlandse Verzekeringsawards heeft bij de winnaars veel enthousiasme losgemaakt. Vooral de prijzenkast bij ASR werd goed gevuld: het concern won drie van de twaalf Gouden Schilden, waarvan er twee werden opgeëist door online dochter Ditzo.

 

Het splinternieuwe congrescentrum Elicium in Amsterdam vormde op 11 juni het decor van de uitreiking van de Gouden Schilden. Uit ruim 250 inzendingen waren 49 genomineerden geselecteerd, verdeeld over twaalf categorieën. Deze genomineerden hadden een presentatie gegeven voor een jury, die voor elke categorie apart was samengesteld. Naast vertegenwoordigers uit de branche hadden partijen als vakbond De Unie, werkgeversorganisatie VNO/NCW, MKB Nederland, MVO Nederland en onderzoeksinstituut GfK zitting in de diverse jury’s. Verder was er inhoudelijk inbreng van Moneyview en publiekstemmen van Nu.nl.

 

Uitstraling

De prijs voor de schadeservice van het jaar ging naar Ditzo, voor zowel de Haal-en-breng-service als de Sorry Service. "Een slim, handig en origineel concept", zo motiveerde juryvoorzitter Gerard Böttcher de toekenning van het allereerste Gouden Schild. "De tegenpartij krijgt dezelfde service als de eigen klant. Deze service geeft een goede uitstraling voor de hele branche."

 

  &nbspAan de tafel van de internetdochter van ASR klonk niet veel later opnieuw luid gejuich, toen bleek dat ook de prijs voor de beste communicatiecampagne naar Ditzo ging. Juryvoorzitter Ruud Dekker (For All Finance) beargumenteerde de keuze met het Engelse spreekwoord ‘you love them or you hate them, but you do know them’. Verder was de jury gecharmeerd van de originaliteit van het concept. Niet alle aanwezigen konden het daarmee eens zijn: "Ditzo is toch een beetje de Geert Wilders van de verzekeringsbranche", merkte iemand op, verwijzend naar de manier waarop de internetverzekeraar zich tegen andere verzekeraars afzet in de campagne.

 

  &nbspOok moeder ASR mocht een Gouden Schild mee naar huis nemen: het ZZP Combipakket werd verkozen tot beste schadeproduct van het jaar. Betere verkoopcijfers, getoond aan de jury, vormden een van de redenen voor de onderscheiding.

 

Superblij

Enthousiasme werd door de diverse jury’s gewaardeerd bij de beoordeling van de genomineerden. Dat kwam onder meer naar voren bij de uitreiking van de prijs voor het beste levenproduct aan Dazure, ontwikkelaar van de Goed Idee Nabestaandenverzekering. Bedenker Jan Donselaar had een bevlogen presentatie gegeven en nam zijn Schild geëmotioneerd in ontvangst. "Dit is de kroon op mijn werk. Ik ben superblij!"

 

  &nbspDe E-Business Award voor online initiatieven ging, na een unaniem juryoordeel, naar Independer. "Dit bedrijf is al jaren bezig de klant centraal te stellen en het voor hem zo helder en eenvoudig mogelijk te maken", aldus juryvoorzitter Ralf Timmer van Quinity.

 

Beste verzekeraar

Zwitserleven viel de eer te beurt als eerste te worden gekozen tot ‘verzekeraar van het jaar’. Een voorname reden is dat de klanttevredenheid de afgelopen jaren sterk is toegenomen, nadat die waardering aan het begin van dit decennium nog ver onder de maat was. Directielid Rolf van Woerkom zwaaide in zijn dankwoord de inmiddels naar Aegon vertrokken voorganger Marco Keim alle lof toe. "Hij is de man die het veranderingsproces zes jaar geleden in gang heeft gezet."

 

  &nbspKeim was desondanks niet genomineerd voor de categorie ‘Verzekeringsman/-vrouw van het jaar’; dit Gouden Schild ging naar Delta Lloyd-topman Niek Hoek: "Na een ongelooflijk moeilijk jaar voor de financiële sector ben ik hier verguld mee", zei Hoek. Tot hét verzekeringstalent werd Paul Möller van Allianz Inkomen gekroond.

 

Delegatie

Het Gouden Schild voor de meest maatschappelijk verantwoorde producten of diensten ging naar Univé. Juryvoorzitter Willem Lageweg meldde dat Univé zowel bij de jury als in het publieksonderzoek het hoogste had gescoord. Toch verwacht hij van de verzekeringsbranche veel grotere daden. "Het glas is halfvol: de sector kan veel meer."

 

  &nbspWerkgever van het jaar werd Achmea. "Een bevestiging van andere onderzoeken op dit terrein", vond de prijswinnaar (zie ook pagina 4 in de special Arbeidsmarkt). Florius ontving het Gouden Schild voor het beste hypotheekbedrijf. "Wij proberen al jaren eerlijk, eenvoudig en helder te zijn voor de klant. Dit is het bewijs dat het werkt", aldus directeur Paul van der Meijs.

 

  &nbspEBC Nederland, de Adviesorganisatie van het jaar, had ontegenzeglijk de grootste delegatie naar het Elicium gestuurd: bij het bekendmaken van de prijswinnaar ging een fors aantal handen de lucht in. Volgens de jury is EBC er het best in geslaagd de omslag te maken naar klantgericht denken en transparantie; ander pluspunt is de integrale aanpak van employee benefits en financiële planning.

 

  &nbspFoto Donselaar.jpg:

 

"Ik ben superblij!"

Foto Ditzofeest.jpg:

 

Foto Hoek.jpg

 

Pro): "Ik ben verguld."

Foto Zwitserleven.jpg:

 

toe aan de vertrokken Marco Keim.

De winnaars van de Gouden Schilden 2009

 

Verzekeraar: Zwitserleven

 

Hypotheekbedrijf: Florius

 

Adviesorganisatie: EBC Nederland

 

Communicatiecampagne: Ditzo

 

E-Business Award: Independer

 

MVO Award: Univé

 

Werkgever: Achmea

 

Verzekeringsman/vrouw: Niek Hoek (Delta Lloyd)

 

Verzekeringstalent: Paul Möller (Allianz Inkomen)

 

Schadeservice: Haal en Breng Service, Sorry Service (Ditzo)

 

Schadeproduct: ZZP Combinatiepakket (ASR)

 

Levenproduct: Goed Idee Nabestaandenverzekering (Dazure)

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.