nieuws

Delta Lloyd stapt over op niet-rokerstarieven

Archief

Banksparen belangrijke factor bij besluitvorming

 

Delta Lloyd heeft als laatste grote levensverzekeraar niet-rokerstarieven ingevoerd voor overlijdensrisicoverzekeringen. De belangrijkste reden daarvoor is dat de maatschappij wil groeien in deze deelmarkt, maar niet meer meekon met de prijzenslag.

 

Waar andere labels uit dezelfde stal (Erasmus, ABN Amro Verzekeringen) al een tijd met niet-rokerstarieven werkten, bleef een overgang naar premiedifferentiatie bij Delta Lloyd achterwege. Tussentijds werd wel een premieverlaging van 29% doorgevoerd; desondanks bleef Delta Lloyd de aanbieder waar klanten het meest op hun risicopremie konden besparen, zo becijferde Independer onlangs nog.

 

  &nbspVolgens directeur Marketing en Verkoop Harry van der Zwan zijn niet-rokerstarieven vooral uitgebleven, omdat Delta Lloyd de aandacht had gericht op andere prioriteiten. "We zijn in juni vorig jaar begonnen met een herstructurering", zegt hij. "We hebben de kosten met 25% teruggedrongen. Daarnaast is er een betere focus op groei, doordat we voor Marketing en Verkoop aansluiting hebben gezocht bij de rest van de organisatie. Voorheen waren de marketing- en verkooporganisatie ingedeeld naar klantgroep, terwijl de rest naar productgroep was georganiseerd. Daar hebben wij nu ook voor gekozen."

 

Banksparen

Per 1 oktober is de organisatie in de nieuwe structuur gaan werken. "We zijn begonnen met de productlijn Pensioenen; nu gaan we met Leven en Bancair aan de slag", aldus Van der Zwan. "We zijn overigens één van de eersten die zwaar op bancaire producten hebben ingezet. In het begin is het vrij rustig geweest rond banksparen. Op consumentenniveau gebeurde er weinig, totdat de Consumentenbond banksparen actief ging aanraden. Vanaf de zomer is de omzet gaan groeien, door onder meer de crisis en de discussies over provisietransparantie en beloning. Bij ons is circa een derde van de productie Bancair & Leven nu afkomstig van bankspaarproducten. Het intermediair zet nu ook meer in op banksparen; op de lange termijn is het verdienmodel minstens zo interessant als bij traditionele levenproducten."

 

Verversing

De introductie van banksparen is een van de belangrijkste redenen dat Delta Lloyd nu aparte tarieven voor rokers en niet-rokers gaat doorvoeren in de overlijdensrisicoverzekering. "Onder meer daardoor is de trend ontstaan dat consumenten producten steeds meer los van elkaar willen sluiten. Er is nog steeds groei in die markt, ook doordat er meer bankspaarhypotheken worden gesloten. Wij hebben daarom het product ververst."

 

  &nbspOverlijdensrisicoverzekeringen waren voor Delta Lloyd lange tijd een bijproduct. "Terwijl de rest van de markt zich de laatste jaren juist steeds meer op risicoverzekeringen ging richten, hadden wij ons gericht op de bancaire producten."

 

Tarief

Het belangrijkste doel van de nieuwe verzekering was het bieden van een scherp tarief. "We wilden vooral een top 5-tarief bieden. Dan ontkom je er niet aan om een niet-rokerstarief in de markt te zetten." Andere vormen van premiedifferentiatie past Delta Lloyd voorlopig niet toe. "We willen een scherpe koers varen, maar anderzijds moet het niet te ingewikkeld worden. Het product moet snel, transparant en makkelijk sluitbaar zijn, zonder dat er te veel vragen worden gesteld; het moet geen complex product worden." In de praktijk zullen rokers ongeveer hetzelfde blijven betalen voor een Delta Lloyd-risicopolis. "We hadden voor rokers al een goed tarief, alleen gingen de niet-rokers elders zoeken. Dat tarief gaat scherp omlaag." De polis is volledig via extranet Delta Lloyd Digitaal Domein te sluiten.

 

  &nbspDe keuringsgrens ligt op een verzekerd bedrag van _ 300.000. De afsluitprovisie bedraagt 160% van de jaarpremie en kan worden ingerekend; vanaf het derde jaar wordt 5% doorlopende provisie uitgekeerd.

 

Verdienmodellen

Volgens Van der Zwan heeft Delta Lloyd de afgelopen maanden de omzet uit de verkoop van hypotheken zien groeien. "Dat komt voor een deel doordat andere partijen van de markt zijn verdwenen, maar ook doordat we nadrukkelijker het domein Wonen hebben neergezet, zoals onlangs met ons nieuwe communicatieconcept ‘Alles in huis’." Het succes van het hypotheekbedrijf schrijft Van der Zwan daarnaast toe aan het vroege tijdstip waarop Delta Lloyd met het intermediair is gaan kijken naar nieuwe verdienmodellen. "Wij zijn daar in oktober al mee aan de slag gegaan. Toen was, zeker voor het individuele levenbedrijf, al wel duidelijk hoe de hazen zouden gaan lopen en dat bonussen zouden worden afgeschaft. We hebben de basisprovisie bewust niet verhoogd en zijn naar écht nieuwe verdienmodellen gaan kijken. Extra beloning moet altijd te relateren zijn aan extra werkzaamheden. We hebben workshops gehouden met distributiepartijen om die werkzaamheden in kaart te brengen. Dat heeft al een belangrijke binding gegeven: in plaats van hogere afsluitprovisie te bieden, hebben wij gekeken naar de keten en waar kosten te besparen waren."

 

  &nbspStreamer (bovenaan)

 

Harry van der Zwan: ‘We hadden voor rokers al een goed tarief, alleen gingen de niet-rokers elders zoeken.’

 

aandacht van het intermediair.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.