nieuws

Cijfers over omzetdaling internetverzekeren betwist

Archief

‘Inschatting van Blauw is twee keer te laag’

 

Ondanks de opkomst van nieuwe internetverzekeraars als Ditzo en Allsecur is de omzet van online verzekeren vorig jaar gedaald. De cijfers van Blauw worden echter door diverse marktpartijen betwist.

 

Blauw doet in opdracht van Thuiswinkel.org al jaren onderzoek naar de bestedingen op internet. Het bureau combineert daartoe gegevens van 1.500 consumenten met cijfers van diverse internetverzekeraars (waaronder Centraal Beheer, FBTO, Ohra, Izio, Lancyr, Proteq, Univé, Hema en Verzekeringssite). Na jaren van explosieve stijgingen meldt Blauw over 2008 een omzetdaling in internetverzekeren van _ 385 mln tot _ 367 mln.

 

  &nbspVolgens Blauw vond de grootste terugval plaats tijdens de eerste helft van 2008 jaar. Toen daalden de online aankopen van verzekeringen van _ 165 naar _ 142 mln. In de tweede helft van 2008 werd het verlies een beetje goedgemaakt, doordat de omzet van internetverzekeringen weer licht steeg ten opzichte van 2007: van _ 220 mln naar _ 225 mln.

 

Niet herkenbaar

De twee meest bekende internetvergelijkers en tevens tussenpersonen, Independer en de Verzekeringssite, herkennen zich niet in de cijfers van Blauw. "Wij hebben het eerste halfjaar van 2008 een substantiële stijging gehad. Onze groei lag rond de 30%. En wat ik hoor uit de markt zijn wij niet de enige", aldus Independer-directeur Edmond Hilhorst.

 

  &nbspOok Erik Hordijk van de Verzekeringssite herkent zich niet in de gemelde daling. "Over 2008 hebben wij een stijging van 44% in omzet gerealiseerd ten opzichte van 2007. Het eerste kwartaal van dit jaar groeien we met 20%. Wij zien alleen maar een stijging."

 

  &nbspEerder meldde Ditzo, die geen cijfers aan Thuiswinkel.org levert, in 2008 een portefeuille met circa 20.000 autoverzekeringen te hebben opgebouwd. Ditzo stelt inmiddels de nummer één te zijn in de verkoop van nieuwe autopolissen. Twee derde komt van directe concurrenten, een derde van intermediairverzekeraars.

 

Twee keer te laag

Volgens onderzoeksbureau GFK, dat alleen marktonderzoek verricht onder consumenten, is de marktschatting online verzekeren van Blauw "twee keer te laag". Het volume van via internet gesloten verzekeringen (alleen premiebetalend dus exclusief koopsommen) is volgens GFK juist met meer dan 15% gestegen. "In de tweede helft van 2008 is het aandeel internet inderdaad aangetrokken. Die trend zet zich in het eerste kwartaal van dit jaar door", aldus Eric Landwaart van GFK.

 

  &nbspHet marktaandeel is nog sterker gestegen, met ruim 25%. "Dit komt omdat het marktvolume aan nieuwe productie voor het eerst sinds mensenheugenis is gedaald, onder meer door de woekerpolis, prijzenslag autopremies en kredietcrisis." Volgens Landwaart vertegenwoordigen zorgverzekeringen met afstand het grootste online volume, zowel in aantal als in premievolume.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.