nieuws

Aplaza in najaar van start

Archief

Tussenpersoon via

 

eigen pakket op

 

extranet verzekeraar

 

Het transactieplatform Aplaza, een initiatief van intermediairbedrijven NVA en NBVA en de ICT-bedrijven Anva en Unit 4 Agresso, gaat in het najaar daadwerkelijk van start. Voor de zomer wordt een proef gehouden met een aantal tussenpersonen en verzekeraars.

 

Namen van verzekeraars kunnen Fred Lingg (Unit 4 Agresso) en Roel van Dijk (Anva) nog niet noemen. "Wij hebben gesprekken gevoerd met alle grote verzekeraars. Die reageren positief. Bij een aantal verzekeraars staan inmiddels offertes uit", aldus Van Dijk.

 

  &nbspDe beide systeemhuizen hebben de Aplaza-module inmiddels in hun systeemhuispakketten geïntegreerd. "Dat betekent dat ongeveer 3.500 tussenpersonen Aplaza kunnen gebruiken. Wij rekenen voor dat gebruik niets extra’s, ook om de drempel zo laag mogelijk te houden", zegt Lingg.

 

Open

Zowel Lingg als Van Dijk benadrukken nog maar eens dat Aplaza voor niemand een concurrent is, ook niet voor het transactieplatform Meetingpoint. "Wij hebben de afgelopen periode behoorlijk wat tijd geïnvesteerd om dat beeld uit de markt te krijgen. Wij hebben ook nadrukkelijk met Meetingpoint gesproken en dat waren constructieve gesprekken. Meetingpoint kan wat ons betreft met MP4All zo aansluiten op Aplaza", meent Van Dijk. "Zij zijn met MP4All geen concurrent van ons, wel met MP4Office."

 

  &nbsp"Aplaza is een open en onafhankelijk transactieplatform. Iedereen kan meedoen, niemand wordt uitgesloten. Dat is ook nadrukkelijk ons doel geweest. Het maakt ook niet uit welke koppeling gehanteerd wordt, iedereen kan met zijn eigen gekozen koppeling meedoen. Al is het een postduif", zegt Lingg lachend.

 

Niets nieuws

"Wij verzinnen niets nieuws. Wij maken gebruik van bestaande technieken, koppelingen en standaarden. Wat wij doen, is tussenpersonen vanuit hun eigen administratiepakket, nu nog MeerDias en Anva, via Aplaza, aan te sluiten op de extranetten van verzekeraars. De tussenpersoon hoeft dus niet meer na te denken bij welke verzekeraar hij wel of niet de GIM-koppeling moet gebruiken of nog een andere koppeling of wachtwoord et cetera. Hij ziet alleen maar dat het via Aplaza verloopt", zegt Lingg. "Dat is ook de reden dat we de kosten laag kunnen houden en onze time-to-market zo kort is."

 

Kosten

De Aplaza BV is nog in oprichting. "Daar zitten Anva en Unit 4 Agresso ieder voor 50% in. De NVA en NBVA zijn vertegenwoordigd in de raad van commissarissen en houden toezicht op de directie, nu nog Roel en ik", legt Lingg uit. Medewerkers van beide bedrijven en van partner Colimbra verrichten werkzaamheden voor de besloten vennootschap.

 

  &nbspBeide systeemhuizen dragen een vast bedrag per jaar af aan Aplaza. "Dat is onze commerciële keuze. Onze gebruikers betalen daar dus niets extra’s voor. Wij zorgen ervoor dat zij Aplaza gaan gebruiken. De verzekeraar betaalt een vast entreebedrag en jaarlijks een abonnementsbedrag voor het afhandelen van transacties via Aplaza. Daarnaast betaalt hij voor de implementatie van nieuwe koppelingen en het jaarlijks on-derhoud daarvan. Wij denken dat wij een zeer concurrerende prijs hebben neergelegd bij de verzekeraars."

 

Gaat slagen

Van Dijk en Lingg zijn stellig in hun overtuiging dat Aplaza gaat slagen. "Op de eerste plaats omdat we onze krachten hebben gebundeld en daarmee 3.500 tussenpersonen aansluiten. Doordat het een gemeenschappelijk platform is, nemen wij partijen een hoop werk uit handen. Wij maken gebruik van bestaande zaken aan verzekeraarskant, zoals de extranetten en de GIM-koppeling en wij zijn voor niemand een bedreiging", aldus Lingg en Van Dijk.

 

Streamer:

 

Fred Lingg: ‘ Iedereen kan meedoen, niemand wordt uitgesloten. Dat is ook nadrukkelijk ons doel geweest.’

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.