nieuws

AFM werkt als magneet op sitebezoekers

Archief

De top 5 van meest gelezen berichten op Amweb.nl in de afgelopen twee weken wordt gedomineerd door onderwerpen waarin gedragstoezichthouder AFM een zeer belangrijke, zo niet de hoofd-rol speelt. Feitelijk draagt de gehele top 3 een AFM-label. Het bericht ‘Bestuurlijke boete voor Huis & Hypotheek Woerden’ trok de meeste kijkers en tientallen van hen vonden aanleiding om een reactie te plaatsen. Kern van die boeteoplegging: bij een aantal klanten had het bedrijf onvoldoende rekening gehouden met en/of niet voldoende geïnformeerd naar de aanwezigheid van spaargeld of AOW-uitkering.

 

De eerste (protest-)reactie op deze AFM-boete kwam van ‘Robin’. Deze betoogde dat de AFM bij vrijwel ieder assurantiekantoor wel een stok kan vinden om een boete uit te delen. Het lijkt er op, dat het ‘ken je klant-principe’ moet worden ingeruild voor het ‘wantrouw je klant-principe’, aldus Robin.

 

  &nbspEen andere reactie luidde: "Ik moet eerlijk bekennen dat ik na het lezen van dit rapport echt op het punt sta de handdoek na ruim tien jaar in de ring te gooien. Het is toch werkelijk ongelofelijk wat wij in de afgelopen periode hebben moeten incasseren en niet te vergeten wat ons nog te wachten staat."

 

Regelgeving

  &nbspBernardo A. vertolkte de mening van tal van branchegenoten met zijn opmerking: "Het gaat hier om regelgeving die middels interpretatie wordt geschapen".

 

  &nbspOp datzelfde thema was een bericht van D&O gebaseerd. De conclusie van dit adviesbureau in de Woerdense zaak is dat de AFM geen recht doet aan de vertrouwensrelatie die er zou moeten bestaan tussen de klant en diens verzekeringsadviseur. Binnen die relatie mag en zal de consument verwachten dat ‘zijn’ adviseur hem vertrouwt ten aanzien van de juistheid van de door hem aan de adviseur verstrekte informatie, vindt D&O. "Het verlangen van bewijsstukken inzake de inkomens- en vermogenspositie ligt meer op de weg van de contractpartij waarmee de consument een geldlening aangaat, zijnde de financier die het risico van non-betaling loopt."

 

De andere top 5-noteringen in het Amweb-bezoek van de voorbije twee weken waren: ‘Na DSB ook Afab onder loep AFM’, ‘Beloning buitendienst assurantiekantoren onder druk’ en ‘APK voor hypotheken bij Hypotheekshop’.

 

  &nbspLaatstgenoemde aankondiging van een tweejaarlijkse controle van het oorspronkelijk gegeven hypotheekadvies leidde in de afgelopen weken tot het grootste aantal reacties. Dat grote aantal was in belangrijke mate te wijten aan Liesbeth, die zich als consument in de discussie van adviseurs-onder-elkaar mengde.

 

  &nbspAanvankelijk werd gedacht, dat zij een stiekeme Hypotheekshopdeelnemer was, maar daar maakte deze Haagse mondhygiëniste korte metten mee. Na veel verdere discussie over ook tandartsverzekeringsaangelegenheden, stelde Liesbeth: "Ik gaf alleen maar aan dat een advies op basis van uurtarief mij goed is bevallen en dat ik tevreden was over het advies en de manier waarop ik ben geholpen. Schijnbaar is dat zo uniek dat er meteen aan mijn geloofwaardigheid wordt getwijfeld en heel adviserend Nederland in het toetsenbord klimt."

 

Buitenland

Behalve eigen nieuwsgaring binnen Nederland houdt de redactie van AssurantieMagazine ook elke dag in de gaten wat er over verzekeringsaangelegenheden wordt gepubliceerd in de kranten. Elke werkdag is hiervan een overzicht te vinden in de subrubriek ‘In de media’. Een zelfde soort ‘bewaking’ vindt plaats ten aanzien van buitenlandse media. De meest opvallende ontwikkelingen worden weergegeven in de site-rubriek ‘Buitenland’, die – net als de rubriek ‘Reclame’ – volledig verhuisd is van het tijdschrift naar Amweb.nl.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.