nieuws

‘Aanbieders zijn te veel met hun eigen feestje bezig’

Archief

Wie: Korenhof & Partners

 

Waar: Schoonhoven

 

Sinds: 2 januari 1979

 

Medewerkers: 8 (5,9 fte)

 

Relaties: 1000 (waarvan een kwart zakelijk)

 

Omdat AM dit jaar zijn dertigjarig bestaan viert, wordt in deze rubriek telkens een kantoor in beeld gebracht dat ook in 1979 is gestart. Di keer is de beurt aan assurantiekantoor Korenhof & Partners in Schoonhoven.

 

Het kantoor is op 2 januari 1979 opgericht door de huidige direc-teur/eigenaar, André Korenhof, die zijn makelaarsloopbaan in 1968 begon bij Boot & Pit (het huidige Havelaar & Van Stolk). Zoals veel assurantiekantoren begon Korenhof vanuit een zolderkamer en verhuisde eind 1999 naar een eigen pand aan de Veerstraat.

 

Met welke verzekeraars doen jullie zaken?

 

Een hele reeks waaronder ook grote ‘jongens’ als Avéro Achmea, Aegon, Allianz, Delta Lloyd, Fortis ASR, NN, en Reaal. Daarnaast gebruiken wij onder meer ook de postenbank van DAK.

 

Korenhof heeft schadevolmachten van Allianz en Reaal en van laatst-genoemde ook een specialistische subvolmacht van DAS Rechtsbij-stand. Voor reisverzekeringen hebben we Mondial Assistance.

 

Bij welke (stands-)organisaties zijn jullie aangesloten?

 

Sinds ‘mensenheugenis’ zijn we aangesloten bij de NVA. Het lid-maatschap van de NVGA hebben we recent beëindigd, omdat dit on voldoende toevoegde. Verder zit-ten we bij PensioenPoint en be-schikken ook over het predikaat Register Makelaar in Assurantiën.

 

Welke rol speelt internet in de bedrijfsvoering?

 

We gebruiken het vooral op parti-culier terrein. Daarnaast hebben wij een ‘sluitfaciliteit’ die nog verre van volmaakt is, maar we moeten hierin mee. Omdat er zoveel ‘niet verteld’ kan worden op internet, is het er voor de consument overigens niet eenvoudiger op geworden.

 

Op welke terrein heeft uw bedrijf de beste groeimogelijkheden?

 

Wij willen een goede generalist blijven en waar nodig laagdrempe-lige huis-, tuin- en keukenproducten voor bepaalde groepen aanbieden. Deze zullen zonder twijfel via de digitale snelweg gedistribueerd worden. Verder denken wij aan zakelijke adviesverlening tegen uurtarief of voor een vast bedrag; iets wat wij overigens al jaren doen.

 

Wat is de grootste bedreiging voor het intermediair?

 

De waan van de dag bij verzekeraars die om hun eigen positie bij overheidsinstanties te verbeteren, zelfstandig plannen ontwikkelen zonder zich er rekenschap van te geven dat partijen elkaar in de bedrijfskolom nodig hebben. Wij vinden dat aanbieders zich moeten laten leiden door wat de markt vraagt en niet uitsluitend met hun eigen feestje bezig moeten zijn.

 

Grootste ergernis in de branche?

 

De baarlijke nonsens die er dag in dag uit over ons worden uitgestrooid, zonder dat daar in wezen enige grond voor bestaat. Ik doel op de excessen die worden gebruikt om de gehele bedrijfstak als een stelletje misdadigers te kwalificeren. Het is triest dat wij kennelijk onvoldoende in staat zijn dat beeld te corrigeren.

 

Hoe ziet uw kantoor er in 2015 uit?

 

Nog steeds onafhankelijk en nog steeds generalist. Ik heb de indruk dat er straks maar een handjevol van dit soort kantoren over zijn. Ik verwacht dat we dan met 10 à 12 personen zijn, maar weet niet of of dit door autonome groei kan worden bereikt. Andere groeiopties liggen meer voor de hand.

 

Moet het intermediair worden beloond door de verzekeraar of door de klant?

 

Als opdrachtgever moet de klant betalen, maar bepaalde administratieve taken die op de weg van de verzekeraar liggen, kun je niet door de klant laten betalen. Die zijn voor rekening van de verzekeraar. Datzelfde geldt voor de correcties die wij moeten doorvoeren.

 

Misschien moeten wij maar eens aan een ‘penalty-systeem’ denken.

 

Welke niet meer bestaande maatschappij mist u?

 

Stad Rotterdam, maar dan van vóór het Fortis- ASR-juk

 

Wat was het meest opvallende nieuws in de afgelopen maanden: bedrijfstakbreed én dichtbij huis?

 

De boodschap dat het grote solide verzekeringswezen internationaal maar ook nationaal gezien veel kwetsbaarder is gebleken dan verondersteld kon worden. Dicht bij huis ben ik zo verschrikkelijk nieuwsgierig waarom De Grave zo snel weg was bij DSB.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.