nieuws

WestlandUtrecht zoekt klant op met het ‘Vermogensoffensief’

Archief

Bank wijst op risico’s aflosvrij lenen

 

WestlandUtrecht wil de specialist voor het intermediair zijn in hypotheken in combinatie met vermogensopbouw. De hypotheekverstrekker komt om die reden met het Vermogensoffensief.

 

Het is een campagne die de risico’s van aflossingsvrije hypotheken onder de aandacht brengt en voorts wijst op de mogelijkheden van vermogensopbouw.

 

  &nbsp"WestlandUtrecht heeft altijd wel een link gehad met vermogensopbouw", zegt directeur productmanagement, marketing en communicatie Monique Sueters (35). "Het percentage aflossingsvrij ligt bij ons sterk onder het marktgemiddelde: 43% versus de markt 55%." Volgens haar gaan de mensen van WestlandUtrecht uit van een breder advies. "Wij kijken naar de wooncarrière van een klant. Niet alleen lage maandlasten nu zijn van belang, maar ook de betaalbaarheid in de toekomst."

 

Ambitie

Door het toegenomen marktaandeel van de laatste jaren, vindt Sueters dat ze geen reden heeft om aan die visie te twijfelen. In 2006 had WestlandUtrecht een aandeel van 2,3%, in 2007 2,6%, in 2008 3,1 %, en in het eerste kwartaal van 2009 3,9%. "Onze ambitie voor dit jaar is om ruim boven de vier te eindigen", aldus Sueters.

 

  &nbspNaar de mate van bewustzijn bij consumenten van de risico’s bij het sluiten van een hypotheek heeft WestlandUtrecht zelf begin 2008 onderzoek laten doen. "Om te kijken welk effect de recessie heeft op het bewustzijn van consumenten inzake vermogensopbouw, doen we dat onderzoek nu opnieuw", vertelt Sueters. "Op basis van het eerste onderzoek hebben we vorig jaar onze rekensoftware uitgebreid en een vermogenscalculator ontwikkeld, die tussenpersonen kunnen gebruiken in hun advies aan de klant. Hiermee wordt inzichtelijk welke kosten een hypotheek heeft na dertig jaar en ziet de consument hoe groot de impact hiervan is zonder vermogensopbouw. Dat verhaal hebben we bij de tussenpersoon neergelegd via het vermogensoffensief. Daarnaast hebben we twee acties in de markt gezet. Het intermediair waar we mee samenwerken heeft daar positieve geluiden over afgegeven en uit het jaarlijkse onderzoek van Blauw Research blijkt ook dat we hoger gewaardeerd worden door het intermediar."

 

Hoogervorst

Het Vermogensoffensief heeft de tijdgeest mee. Zo heeft AFM-directeur Hans Hoogervorst onlangs zijn zorgen ge-uit over het risico van aflossingsvrije hypothekenin het algemeen, en in het bijzonder waarbij het geleende bedrag hoger is dan de verkoopwaarde van een woning. Volgens Hoogervorst wordt een dergelijke hypotheek een probleem door onder meer oplopende werkloosheid en dalende huizenprijzen.

 

  &nbsp"Dat staaft een beetje ons verhaal", zegt Sueters. "Urgentie en besef van vermogensopbouw bij het publiek is toegenomen. Vanzelfsprekendheden dat huizen altijd maar in waarde stijgen en de rente steeds maar lager wordt, zijn verdwenen. Nu staan zaken er heel anders voor dan een jaar geleden."

 

Bewustwordingsslag

Het Vermogensoffensief was dan ook geen eenmalige exercitie.

 

"De resultaten van het volgend klantonderzoek grijpen we aan voor een verdere bewustwordingsslag", vertelt Sueters. "Waar we voorheen vooral bezig zijn geweest richting het intermediair, gaan we nu de link leggen naar de consument. Zo komen we op Westlandutrecht.nl met een Vermogenopbouwwijzer waarmee je kunt zien wat sparen of beleggen oplevert. We trachten dat voor de klant zo tastbaar mogelijk te maken."

 

Niche

Na het afstoten door ING van het merk Postbank, voelt dochter WestlandUtrecht zich geenzins in zijn bestaan bedreigd. "Wij hebben onze eigen doelgroep, die bestaat uit mensen met bovengemiddelde inkomsten en ondernemers", legt Sueters uit. "In principe zijn alle tussenpersonen bij ons welkom. Maar wij merken dat wij vooral welkom zijn als merk bij hypotheekspecialisten en financieel planners. Het is een specialisme en een niche waardoor we complementair zijn aan ING en NN."

 

  &nbspGedrevenheid, inventiviteit, resultaatgerichtheid en persoonlijk zijn wat Sueters betreft de kernwaarden in de manier van omgang met het intermediair. "We willen een praatbank zijn die samen met de tussenpersoon op zoek gaat naar een oplossing. We willen ondernemers zijn, die met elkaar meedenken."

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.