nieuws

Particulier raakt uit beeld bij assurantietussenpersoon

Archief

Kwart ziet niets

 

in alternatieven

 

voor provisie

 

Verzekeringsadviseurs schuiven de komende jaren op in de richting van de zakelijke markt. Op dit moment richt 18% van de intermediairbedrijven zich vrijwel alleen op het bedrijfsleven, maar particulieren worden steeds vaker als doelgroep afgeschreven.

 

Dat leert een onderzoek van AssurantieMagazine in samenwerking met SEO Economisch Onderzoek, waaraan achthonderd tussenpersonen deelnamen. De groep assurantiekantoren die zich niet meer bezighoudt met het adviseren van particulieren zal met 20% gaan groeien. Over drie jaar denkt nog maar 27% van het intermediair zich vrijwel alleen op particulieren te richten; nu rekent nog 42% personen en gezinnen tot zijn voornaamste doelgroep.

 

Fee

Zeven jaar na het afschaffen van het wettelijke gebod om alleen provisie als beloning voor assurantiebemiddeling te aanvaarden, is provisie nog altijd de heersende beloningsvorm. Werken op fee-basis krijgt echter voet aan de grond. Momenteel zegt 9% van de kantoren voornamelijk tot zelfs uitsluitend op die basis inkomsten te genereren; bij zakelijke kantoren geldt dat voor 22%. Meer dan 70% van het intermediair ziet de fee-inkomsten de komende twee jaar toenemen.

 

  &nbspBijna een kwart acht deze beloningsvorm echter als ‘onwerkbaar’; zelfs onder kantoren met een uitsluitend zakelijke clientèle ziet 13% fees niet zitten. De NBVA meldt na een onderzoek onder de eigen leden echter dat 70% van de particuliere klanten in de praktijk geen problemen blijkt te hebben met rekeningen van hun verzekeringsadviseur; onder bedrijfsrelaties is die acceptatie maar bij 10% een probleem (zie ook AM Congres, pag. 13 en 14).

 

Abonnementen

  &nbspZo’n 30% van het intermediair ziet geen heil in een inkomstenmodel op basis van abonnementen. Bijna de helft van de tussenpersonen verwacht echter meer op abonnementsbasis te gaan werken; 11% ziet dit zelfs ‘aanzienlijk toenemen’.

 

  &nbspVooral de kleine kantoren, die minder dan vijf werknemers tellen, zien weinig heil in de alternatieven voor provisie.

 

  &nbspZie het vervolg op pagina 4.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.